Marketing Technology

Onderzoek Adformatie: helft Nederlanders wil aan de adblocker

, redactie | 29 september 2015, 16:53

De consument staat positief tegenover reclame, maar ergert zich groen en geel aan banners.

Om te zeggen dat het publiek een hekel heeft aan reclame, zou te ver voeren. Sterker, 64% van de Nederlanders geeft aan juist een positieve houding te hebben tegenover reclame in het algemeen. Aan reclame op internet heeft men echter een broertje dood, zo blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Adformatie is uitgevoerd door Smartagent Marketresponse (SAMR).

Tweederde van de ondervraagde Nederlanders vindt online advertenties ‘echt niet leuk’ en ergert zich hieraan.

Zelfs van de respondenten die aangeven positief te staan tegenover reclame in het algemeen, verklaart 55% online advertenties ‘uiterst irritant’ te vinden.

Gezien de ergernis van de consument over banners, is het niet verrassend dat het Nederlandse publiek in zeer ruime meerderheid (73%) positief staat tegenover het concept adblockers. 26% heeft er al één; veel meer dan de 14% die recent bleek uit . Van degenen die nog geen adblocker hebben draaien, zegt ruim de helft (51%) van plan te zijn om dit wel te gaan doen.

De andere helft (die geen adblockers overweegt) voert als belangrijkste reden aan,  gewoon niet goed te weten hoe het installeren van een adblocker werkt. Ook speelt mee dat er dan voor veel content betaald moet gaan worden als er geen online ads meer zijn.

Het onderzoek laat zien dat het gebruik van van adblockers het hoogst is op de laptop en pc. De intentie om dit te gaan doen is echter het hoogst voor de smartphone.  Van degenen die een adblocker hebben draaien of van plan zijn om deze te gaan gebruiken, geeft 49% aan voornemens te zijn om een adblocker op de smartphone te installeren.

De voornaamste voedingsbron voor de animo over adblockers , is irritatie over opdringerige reclame (76%). Andere redenen om adblockers te installeren, zijn ‘langere laadtijd door zware banners, en zorgen over privacy. Het laatste speelt vooral een rol bij jongeren tot 26 jaar. Een derde is bang voor virussen die via banners kunnen worden verspreid.

Over de gevolgen van adblocker voor de inkomsten van online mediapartijen maakt het publiek zich niet echt druk. De helft van de respondenten is zich bewust dat ondernemers mogelijk omvallen  zonder inkomsten uit advertenties. Eén op de vijf trekt zich dit aan, terwijl 30% daar niet mee kan zitten.  Opvallend is dat, hoewel een deel van het publiek beseft  dat content wellicht betaald gaat worden als advertenties verdwijnen, slechts 10% hiertoe bereid is.

Voor het publiek blijkt het veel verschil te maken via welk kanaal of in welke vorm zijn reclame ontvangen. De reclamefolder wordt het vaakst gewaardeerd (44%). Daarentegen wordt reclame op internet zeer slecht gewaardeerd. Online reclame wordt dan veruit het meest genoemd (27%, gevolgd door tv (19%) en e-mail nieuwsbrieven (19%).

De vele vragen die het onderwerp adblockers oproepen, zijn voor de redactie van Adformatie aanleiding om maandagmiddag 12 oktober in Amsterdam een debat te organiseren. Met een select gezelschap van online publishers, adverteerders en bureaus willen we de vraag beantwoorden, of het tijdperk van online advertising alweer voorbij is en wat ervoor in de plaats komt.
Wil je meedoen aan de discussie? Dat kan, we hebben nog een beperkt aantal (gratis) plaatsen beschikbaar. Belangstellenden kunnen zich melden door een mail met naw-gegevens te sturen aan . Vol is vol.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (14)

Comment author avatar
Avatar

Wouter van der Land, Vandertekst

(30 september 2015, 9:07)
Het verschil tussen 14 en 26 procent vraagt om een verklaring. Hoe zijn de onderzoekers aan de respondenten gekomen?
Avatar

(30 september 2015, 9:20)
Er komt een moment dat de wal het schip keert, dat we ineens geconfronteerd worden met hoge betaalmuren en weer verlangen naar die (inderdaad soms wel erg vervelende) advertenties. Adblockers zijn de grootste bedreiging voor een vrij en toegankelijk internet en er zit ook een arm-rijk element in. De well-to-do (internationaal gezien) kunnen zich betaalde content zonder advertenties veroorloven waarmee ze indirect gratis content voor anderen blokkeren, want al zou de optie aanwezig zijn om gratis content met advertenties te kunnen bekijken zullen adverteerders niet staan te juichen wat betreft het profiel van die doelgroep. De uitdaging ligt bij media en adverteerders om advertenties te tonen die relevant zijn en minder alom aanwezig. Adblockers verbieden zie ik niet als een optie (maar "there is no such thing as a free lunch").
Avatar

Leila

(30 september 2015, 10:03)
Zijn er ergens gegevens beschikbaar over de vragenlijst en wie jullie ondervraagd hebben? Ik vind het verrassend dat mensen zo positief staan tegenover reclame 'in het algemeen'. Dat strookt niet met onderzoeken die ik eerder gezien heb.
Avatar

Nathan Struik

(30 september 2015, 10:04)
Het opkomen van de adblocker is een logische trend. De afgelopen jaren proberen adverteerders telkens nieuwe indringende formaten te vinden om de responsratio's hoog te houden. Ook wij werken daar hard aan mee.

Het is ons te kort door de bocht om alle online advertising irritant te noemen. Verder onderzoek naar welk type advertentie consumenten nu echt irritant vinden en welke niet is hard nodig.

Is het de preroll van 30 seconden voor een video van 10 seconde? is het remarketing in het algemeen? Advertenties die over de content heen laden of toch gewoon alle advertenties? Inzicht in de oorzaak is van groot belang.

Irritatie verminderen moet speerpunt zijn voor de online marketing wereld. Meer relevantie kun je ook behalen zonder irritant te worden en resultaten kun je ook behalen zonder je op te dringen.
Avatar

(30 september 2015, 10:14)
@Nathan irritatie verminderen vind ik een wat negatieve insteek:-) Wat dacht je van focussen op relevantie bieden?
Avatar

Robin Boom, Silverbee

(30 september 2015, 10:31)
Ik vind het interessant om te zien wat het verschil is tussen de doelgroepen jong en oud. En welke doelgroep het meeste klikt op een advertentie. En bij welke doelgroep zich de meeste irritatie bevindt. Ik val in de categorie jongeren tot 26 jaar. Ik click vrijwel nooit op een reclame/banner. Het stoort mij veel te veel bij het lezen van artikel. Zojuist ook bij dit artikel, waar weer 2/3 banners tevoorschijn komen...
Avatar

Nathan Struik

(30 september 2015, 10:32)
@Leila. Precies, dat staat er ook. Meer relevantie bieden zonder irritant te worden. Een relevante boodschap van een adverteerder is helaas niet automatisch gewenst.
Avatar

(30 september 2015, 11:28)
@ Wouter van der Land. Volgens mij zie je hier heel mooi het effect van media-aandacht. Het Adobe onderzoek is alleen opgepakt in vakmedia en heeft betrekking op de periode, voordat Apple (door het vrijgeven van IOS9 voor adblock technologie) het thema adblockers opnieuw op de kaart zette. Daarna was er aandacht op het Journaal en in DWDD en wist ineens iedereen wat een adblocker is en wat je ermee kunt.
Avatar

(30 september 2015, 11:30)
@Leila. Als je je email adres geeft, stuur ik je de vragenlijst wel even toe.
Avatar

David Lagewaard

(30 september 2015, 11:45)
Of mensen wel of niet melden positief te staan tegenover reclame is een volstrekt irrelevant gegeven. Want laten we wel wezen. Is er in de geschiedenis ook maar een adverteerder geweest die besloot om niet te adverteren omdat mensen negatief tegenover reclame stonden??

Veel belangrijker is, wat mensen doen als het om reclame gaat. Heel vroeger was dat gewoon de pagina omslaan, daar kwam - na een periode van koffiezetten of naar de wc gaan tijdens - het fastforwarden en het zappen. En recent is daar adblocking bij gekomen. Dus eigenlijk is er niets nieuws onder de zon. Als mensen geen reclame willen zien, bedenken ze dingen om geen reclame te hoeven zien. Natuurlijk, die schetterende online advertentie heeft zich op het scherm gedrongen, maar de focus van de ontvanger is gericht op het zo snel mogelijk wegdrukken van het ding.

Wat online reclame betreft kan ik me best voorstellen dat mensen dubbel gemotiveerd zijn om adblocking te gebruiken. Ikzelf ben op het gebied telefonie een anachronisme want ik doe niet aan mobiel (en nee, geen van mijn klanten neemt me dat kwalijk :-). Maar ik kan me heel goed voorstellen dat als al die reclame waar je niet om vroeg ten koste van jouw beltegoed of bundel wordt opgedrongen, je geen positieve attitude jegens het verschijnsel online reclame zult hebben.

Meer algemeen. De vraag of online advertising alweer passé is, roept om te beginnen de vraag op of online advertising ooit wat is geweest, behalve een hype.
Avatar

Wim van der Peet

(30 september 2015, 12:43)
Ik begin dit artikel over adblockers en irritatie te lezen en direct ontvouwt zich onder de eerste alinea een commercial met luid volume… Tsja, dan begrijp je wel waarom de consument zich wapent tegen die ongevraagde schreeuwerij
Avatar

Anonymous

(30 september 2015, 13:44)
Het wapen tegen adblockers: meer humor in (online) reclame. Vermaak de kijker ipv ze te irriteren met een opgetrokken muur van ongevraagde informatie.
Avatar

Yoteng Pat

(30 september 2015, 13:46)
Toevallig hebben wij (Relay42) ook een vergelijkbaar onderzoek laten uitvoeren door onderzoeksbureau No Ties naar de waardering van internetreclame door consumenten. De uitkomsten zijn vergelijkbaar. Mocht je geinteresseerd zijn in bijv. sekse- en leeftijdsverschillen, dan kun je het onderzoeksrapport hier opvragen: http://relay42.com/en/resources/
Avatar

Henk de Vries

(30 september 2015, 22:08)
Ik kan het iedereen aanraden! Is zo gedownload en het scheelt je irritaties.
https://adblockplus.org

Gerelateerde items Adblocker

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs