Onderzoek: lay-out krant op applicaties

Kranten die een bekende lay-out combineren met online nieuws en interactiviteit, houden de aandacht van de lezer het beste vast op de iPad en zijn meer geld waard dan apps met een volledig nieuwe lay-out.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit zijn de uitkomsten van een pilotonderzoek door Visiolink in samenwerking met de Universiteit van Aarhus.

Onder het thema 'Publishing in a digital future' brengen zij in kaart voor welke soorten digitale content de krantenlezers van de toekomst willen betalen en wat de beste manier is om de content op de individuele platforms te presenteren.

Twee digitale versies van dezelfde krant

In een eerste pilotstudie werd een groep lezers gevraagd om twee verschillende app-versies van dezelfde krant op de iPad te testen. Eén versie is een 1-op-1-kopie van de krant, dat wil zeggen een identieke digitale uitgave van het gedrukte dagblad. De andere versie is een zogenaamde 'sjabloongebaseerde nieuwsreader', ook met artikelen en foto's uit de gedrukte krant, maar in een opmaak die op digitale conventies berust zonder dat de papieren krant direct herkenbaar is.

Eén conclusie van het onderzoek is dat lezers de voorkeur geven aan de versie die op de gedrukte krant lijkt. Vooral vanwege de betrouwbaarheid, herkenbaarheid en het overzicht.

Hogere prijs

Aan de deelnemers werd ook gevraagd wat ieder van deze twee digitale uitgaven van de krant volgens hen kost. Daarnaast gaven ze antwoord op de vraag wat ze zelf zouden willen betalen. Beide apps werden veel goedkoper ingeschat dan hun werkelijke prijs, hoewel de deelnemers vermoedden dat de 1-op-1-versie ongeveer tweemaal zoveel kost als de sjabloongebaseerde versie.

De algemene houding is dat digitale kranten per definitie goedkoper zouden moeten zijn dan gedrukte kranten. Lezers willen graag betalen voor lange en diepgaande artikelen, maar niet voor korte, internetachtige nieuwsberichten. En dit geldt ongeacht leeftijdsgroep en geslacht. Jongeren onder de 30 en ouderen boven de 50 zijn het meest bereid om voor de krant te betalen. De leeftijdsgroep 30-50 jaar is het minst betalingsbereid.

Interactiviteitswens

Hoewel lezers de 1-op-1-versie van de krant hogere cijfers gaven dan de sjabloongebaseerde versie, bestaat in zijn algemeenheid de wens dat de digitale mogelijkheden beter worden benut. Daarbij gaat het om interactiviteit en de mogelijkheid van continu geüpdatet nieuws, maar ook om meer multimediacontent zoals galleries voor video's en foto's. Tegelijkertijd zouden lezers graag de mogelijkheid hebben om artikelen op sociale media te delen.

Jongere lezers zijn potentiële doelgroep

Uit het pilotonderzoek blijkt dat jongere lezers een potentiële doelgroep zijn voor digitale kranten, als de lezers gewonnen kunnen worden voor de krant en de waarde ervan – hoewel de vraag wat waarde creëert door iedereen anders wordt beantwoord.

'Mediabedrijven staan voor de uitdaging staan om formats te creëren die kortere krantenmomenten mogelijk maken in plaats van de lezers te dwingen een langere, samenhangende tijd met de krant door brengen, zoals bij een klassieke krant. Je moet zowel nieuwe als oude lezers van dienst zijn met een gecontroleerde overgang van druk naar digitaal, bijvoorbeeld met hybride-apps die de bekende inhoud van de krant combineren met digitale content in de vorm van gerelateerde artikelen, fotogalleries en videorapportages,' aldus Jens Funder Berg.

Deelnemers

Deelnemers aan het onderzoek waren achttien (12 mannen en 6 vrouwen) hoogopgeleide personen, in gelijke delen afkomstig uit Kopenhagen, Aarhus en Aalborg. Het onderzoek duurde twee weken, waarbij elke app één week lang door de proefpersonen werd beoordeeld. Hen werd gevraagd een dagboek bij te houden. Tijdens het onderzoek moesten ze drie vragenlijsten invullen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie