Online uitgevers trekken kar nieuw online bereiksonderzoek

Na veel gemodder en getouwtrek rond het oude Jic STIR, slaan zes exploitanten en PMA de handen ineen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De knoop is doorgehakt, de neuzen staan één kant op, er komt een nieuw online bereiksonderzoek. Een panel van nu nog onbekende grootte zal continu worden gevolgd om het bereik van het Nederlandse online landschap in kaart te brengen.

De zes grootste online uitgevers en PMA ‘doen mee’. Dat bevestigt Johan Smit, directeur van het PMA, desgevraagd aan Adformatie. Het gaat om RTL, TMG, NPO, Sanoma, De Persgroep en Marktplaats. Een novum is dat PMA ook gaat meebetalen aan het onderzoek. Hoeveel precies wil Smit niet kwijt. ‘We dragen onze fair share bij.’

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Gfk. Opmerkelijk, want dat is de partij die in het moddertrage proces hiervoor, niet in staat was om een onderzoek te leveren dat voldeed aan de wensen van de online exploitanten. Het is drie jaar lang niet gelukt en nu lukt het in drie maanden. Waarom is GfK beloond met deze order? Smit: ‘Er is in korte tijd veel veranderd. Ook onderzoeksbureaus hebben in een zeer korte tijd een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Drie onderdelen van GfK, te weten Panelservices, Intomart en Nurago hebben het schip vlot weten te trekken. Mijn indruk is dat de factor tijd een rol heeft gespeeld. De tijd is er nu rijp voor.’

Initiator van het onderzoek is de vereniging Vinex, de club die tevens de financier was van het vroegere Stir onderzoek. Uit onvrede over de slepende problemen met Stir 2.0 zijn de meeste advertentienetwerken eruit gestapt. Verschil met de oude constructie is dan ook in de nieuwe opzet de grote uitgevers als enigen de online onderzoekskar trekken.

Voorzitter Rachel Gómez Y Maseland (Sanoma): ‘We zijn in gesprek met de online adverentienetwerken die zijn uitgestapt. We hopen ze te kunnen overtuigen van het belang van een eenduidig, breed gedragen bereiksonderzoek. Of de advertentienetwerken zullen aansluiten, kan ik nu nog niet zeggen, maar ik heb goede hoop. Omdat het goed is voor de branche dat dit bestaat. Voor de netwerken is het interessant om met het onderzoek mee te doen. Ook omdat we dit aanbieden voor een gunstiger prijs. Daarbij komt dat Gfk in de nieuwe opzet mobiel bereik gaat meenemen.’

Met het toevoegen van mobiele data aan de online bereikscijfers, wordt een belangrijke wens van de achterban ingevuld. Dat zal overigens wel in een later stadium gebeuren. De eerste meetdata over september zullen begin november beschikbaar komen. Vanaf begin 2014 zal het meten van mobiel bereik ook onderdeel uitmaken van het onderzoek.

Hoe groot het panel precies zal zijn, wil PMA-directeur Smit niet zeggen. Maar hij geeft wel een indicatie: in de orde van grootte van het radiopanel (7 á 8 duizend respondenten). Middels Digital Audience Measurement (DAM) worden profielen gekoppeld aan bereik van internetsites. Dat heeft volgens Smit nog wel wat voeten in de aarde, omdat verschillende apparaten inmiddels gemeengoed zijn. ‘Een tablet en PC computer worden bijvoorbeeld gebruikt door verschillende mensen binnen een gezin. Dan moet je in kaart hebben wie je voor je hebt.’

Het bereiksonderzoek is een tool die vooral gebruikt zal worden voor titelselecties en campagnemetingen. Campagne meting op het zelfde panel behoort ook voor het eerst tot de mogelijkheden, hierover lopen de onderhandelingen nog.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie