Overleden oprichter van biermerk Carlsberg geeft een TED-talk

Geoffrey Hantson (FCB Happiness): ‘Jacobsen is een beetje van Elon Musk, een beetje Mark Zuckerberg en heeft heeft ook wel iets van Steve Jobs.’

Het Deense biermerk Carlsberg heeft veel concurrentie en wil daarom zijn authenticiteit benadrukken. De opdracht was een campagne rondom merkerfgoed waarin de nadruk niet ligt op nostalgie, maar op de toekomst. Het Belgische bureau FCB Happiness kwam met het idee om oprichter JC Jacobsen te laten herrijzen uit de dood.

Zijn tijd vooruit
Jacobsen begon het bedrijf in 1847. Volgens creatief directeur Geoffrey Hantson van Happiness was hij zijn tijd vooruit.

Hantson: ‘Jacobsen is een beetje van Elon Musk, een beetje Mark Zuckerberg en heeft heeft ook wel iets van Steve Jobs. Hij werkte volgens principes van de deeleconomie [hij gaf zijn giststammen aan concurrenten] en gaf 98% van zijn geld aan de wetenschap. We dachten: als hij vandaag de dag zou leven, zou hij een goede kandidaat zijn voor een TED-talk.’

TEDxCopenhagen
Zo ontstond het idee om hem te laten herrijzen voor een presentatie op TEDxCopenhagen. ‘We onderzochten hoe men leefde in zijn tijd en kwamen erachter dat de hologrammen toen zijn uitgevonden’, vertelt Hantson. ‘Daarom was het logisch om hem holografisch te laten tijdreizen.’

Het bureau gebruikte de holografische techniek ‘Pepper’s Ghost’, een techniek uit 1862 vernoemd naar de Engelse onderzoeker John Henry Pepper. Een acteur speelde Jacobsen in de Carlsberg Gklyptotek, een museum dat steunt krijgt van de Carlsberg Foundation.

Nog steeds relevant
De TED-talk heet 'waarom je elke vraag met 'waarschijnlijk' moet beantwoorden. In de presentatie pleit Jacobsen voor een wetenschappelijke aanpak van ieder vraagstuk. De presentatie ging daarnaast over Jacobsens bijdrage aan de wetenschap. Hantson: ‘De speech was een grotere uitdaging dan de techniek. Het moest een tekst zijn die hij in 1883 of 1887 had kunnen voordragen en vandaag de dag nog steeds relevant is.’

Hij vertelt dat zijn team maandenlang in het archief van Carlsberg heeft gespit om alles te weten te komen over de oprichter. Ze streefden naar zoveel mogelijk authenticiteit. ‘Er zijn meer merken die hun oprichter gebruiken in campagnes, maar de meeste voelen meer als marketingverhalen dan echte geschiedenis.’

De TED-talk en het bijbehorende introductiefilmpje worden tot het eind van het jaar gebruikt voor internationale marketingdoeleinden.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie