Personal branding: van angsthaas naar pitchtijger in drie stappen

‘Faalangst onder creatieven vorm de grootse blokkade bij personal branding,’ klinkt het op VROAAM 2014. Drie tips om er vanaf te komen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Niet een tekort aan kennis of het gebrek aan een ‘unique selling proposition’ vormt het grootste probleem bij personal branding onder creatieven, maar pure faalangst, zo stellen de broers van Dijk van tijdens de zesde editie van , de carrièredrang voor ontwerpers, fotografen en andere creatieven. In hun betoog geven ze drie simpele tips om ermee om te gaan. 

‘De reden dat veel mensen moeite hebben met pitchen of het binnenhalen van opdrachten is in het overgrote aantal gevallen niet een gebrek aan talent, kennis of wilskracht, maar onzekerheid over het eigen kunnen’, zo stellen de broers Tibert en Ernst van Dijk in de Koepelzaal van Huis Utrecht, waar Vroaam 2014 plaatsvindt.

De gebroeders van Dijk, die uiteenlopende trainingen geven op het gebied van leiderschap, communicatie, ondernemen en persoonlijke ontwikkeling, geven drie simpele tips om iedere basale angst om te zetten in kracht en de eerste stap te zetten naar sterke personal branding. 

Stap 1. Formuleer de angst. 

De meest gehoorde angsten uit de zaal waren: 

Ik kan mijn eigen beloftes niet waarmaken
Ik ben bang om door de mand te vallen
Ik ben te duur/te goedkoop
Ik val mensen lastig met mijn verhaal
Ik ben er praktisch nog niet klaar voor: website niet af, brochure niet klaar, etc.

Stap 2. Formuleer een stelling die precies het omgekeerde beweert, zoals: &;ik kan mijn eigen beloftes wél waarmaken.&;

Stap 3. Levert minstens drie concrete voorbeelden die de laatste stelling bewijzen, dus &;ik kan mijn eigen beloftes wel waarmaken, want.. ik heb al mijn voorgaande opdrachten tot een goed einde gebracht.&;

Klinkt simpel? Dat is het ook. Maar, zo beweren de heren, het is wel degelijk effectief. ‘Hoe vaker je remmende overtuigingen ontkracht en jezelf van het tegendeel overtuigt, hoe meer je uiteindelijk op de kracht van jezelf en je dienst of product zult gaan vertrouwen.&;

&;Creatieven hebben gemiddeld meer last van dit probleem dan andere professionals, omdat zij zich in hoge mate met hun werk identificeren.&; Het grote probleem bij personal branding is volgens de heren dan ook niet dat creatieven geen unique selling point hebben of dat zij niet bereid zijn om zich te verkopen. Ze durven het vaak gewoonweg niet, uit angst de zelf gecreëerde verwachtingen niet waar te kunnen maken. &;Door dit soort denkpatronen te doorbreken kan de eerste stap worden gezet naar een sterke pitch of presentatie.&;

Dus, luidt de boodschap:

Geloof niet alles wat je denkt. Dan ligt de wereld aan je voeten. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie