'Pietertje' (Calvé Pindakaas) wint Gouden Loeki

Maarten Hafkamp, redactie | 17 december 2010, 20:36

'Pietertje', de commercial van Calvé Pindakaas (gemaakt door bureau Alfred) heeft vanavond de Ster Gouden Loeki 2010 gewonnen. Het is al de derde Gouden Loeki voor Calvé Pindakaas.

Het publiek koos voor de zestiende keer de mooiste, grappigste, meest aansprekende óf meest bijzondere televisiecommercial van het jaar. 'Pietertje' kreeg de meeste stemmen van het kijkerspubliek. De reclame van Calvé Pindakaas was een van de vijf overgebleven finalisten in de jaarlijkse verkiezing van de beste commercial.
In 'Pietertje' is een jonge 'Pieter van den Hoogenband' te zien die niet zo goed blijkt te kunnen voetballen. Gelukkig beheerst hij een andere sport beter.

Calvé Pindakaas won in 2002 al een keer de Gouden Loeki met de commercial 'Voetballertje' en in 1998 met 'Goal'. Vorig jaar won Walk-in fridge/Heineken.

De Top 5 van de Ster Gouden Loeki 2010:
1. Calvé Pindakaas met ‘Pietertje’ (Alfred International)
2. Centraal Beheer Achmea met ‘Muis’ (DDB)
3. ING met ‘Oranje Leeuwen’ (LeukWerktWorldwide)
4. Heineken met ‘Men with Talent’ (TBWA\Neboko)
5. Bol.com met ‘Mummiepak’ (Etcetera)

Tijdens de liveshow kon per telefoon en sms gestemd worden. De opbrengsten van het stemmen doneert aan van 3FM. Deze fundraiseractie gaat morgen van start vanuit het Glazen Huis in Eindhoven. Tot en met Kerstavond proberen drie 3FM dj´s zoveel mogelijk geld in te zamelen voor kinderen die hun ouders verloren hebben aan aids.

[Credits 'Pietertje'/Calvé Pindakaas)
Klant: Frank Ceulemans, Aleksander Fiege, en Femke Dekker
Bureau: Alfred
Account: Sanne Tolsma
Strategie: Marcel van Wing
Concept: Aad Kuijper, Patrick de Zeeuw
Artdirector: Patrick de Zeeuw
Copywriter: Aad Kuijper
RTV Producer: Sophie van Pelt
Productiemaatschappij: Czar
Regisseur:: Jeroen Annokkée
Producer: Robbert Aschermann, Collin Maas

Over de auteur

Maarten Hafkamp

Reacties op dit artikel (13)

Comment author avatar
Avatar

angela

(17 december 2010, 22:16)
dik en dwars verdiend!
Avatar

mark

(17 december 2010, 22:42)
alfred, van harte!
rejuvenation van oude ideeen werkt!
Avatar

Cindy Slaper - van der Werff

(18 december 2010, 0:25)
Hoera !!!!!!!!
Mijn zoon Lesley Slaper heeft samen met Alfred de Gouden Loekie 2010 gewonnen....
En wat zijn we met z'n allen super blij met deze overwinning !!!
En vooral Lesley is erg blij !!!
Zijn dag kon niet meer stuk, zoals hij tijdens de uitzending zij tegen mij !!!

GEFELICITEERD ALFRED EN REST DIE AAN DEZE RECLAME HEBBEN MEEGEWERKT....
EN UITERAARD EEN LEKKERE KNUFFEL VAN LESLEY ZELF....

Groetjes van Cindy Slaper - van der Werff
Avatar

peter

(18 december 2010, 10:47)
Waar win je de Gouden Loeki mee?
Stop een kind of dier in je idee!
Avatar

Martin Mol

(18 december 2010, 20:14)
Wees er maar trots op. Loeki draait zich in zijn graf om.... asjemenou!
Avatar

Henk

(19 december 2010, 13:23)
Hoezo in z'n graf. Volgens mij is hij nog springlevend. Wordt het niet eens tijd dat hij weer als vanouds tussen de commercials acteert?
Avatar

Jan

(20 december 2010, 7:48)
Wat een heerlijke reclame. Daar kan geen onlline- experience of spaaractie tegenop. Hulde aan het buro en de klant.
Avatar

pvl@rnrgroup.nl

(20 december 2010, 8:56)
Fantastisch hoe jullie het gevoel van 'Wie is er niet groot mee geworden?' met een verrassende twist een nieuwe invulling hebben gegeven! Gefeliciteerd met deze echte publieksprijs. Een mooie ode aan klassieke, memorable reclame (zoals ook andere voorbeelden momenteel te zien zijn in de Beurs van Berlage).
Avatar

Paul Rietveld

(20 december 2010, 10:52)
Gefeliciteerd Aad en Patrick en alle andere, echt tot in iedere detail super uitgevoerd.
Avatar

Martin Mol

(20 december 2010, 22:11)
Nu nog een Lamp voor deze reclame trukendoos en het einde is zoek in het nieuwe jaar.
Avatar

Cindy Slaper - van der Werff

(20 december 2010, 23:22)
Lesley staat helemaal in de belangstelling tot de televisiewereld.... Hij begrijpt er helemaal niets van, al die aandacht !!! Eerst hadden we het NOS Jeugdjornaal aan de telefoon en daarna SBS Shownieuws... Het kan niet op... Later krijgt hij nog een meeting met Pieter van den Hoogenband zelf... Dat lijkt hem heel erg leuk !!!
Avatar

Martin Mol

(21 december 2010, 19:15)
Nou ja zeg... hahaha... tegen zoveel onschuld kan ik zelfs niet op. Van harte Lesley!

Gerelateerde items Pietertje Gouden Loeki Calvé Pindakaas