PostNL is monopolie op post kwijt: Sandd komt met eigen postzegel

Sandd ziet brood in (langzame) particuliere post.

Bij de concurrent van PostNL kost de postzegel 60 cent, bij PostNL is dat 78 cent.Daarbij de gaat de prijs voor een briefpostzegel bij PostNL vanaf 1 januari omhoog naar 83 cent.

Daar staat tegenover dat PostNL vaker bezorgt: 5 dagen per week. Sandd bezorgt consumentenpost maar 2 dagen per week. Dus voor snelle post, zoals rouwkaarten, is de dienst niet geschikt.

De Sandd-zegel mag ook niet in de brievenbussen van PostNL. Sandd gebruikt de servicepunten van DHL als punt waar consumenten brieven kunnen versturen.

In Nederland staan 2000 van die punten, vaak in tabakszaken en tijdschriftenwinkels. Maar niet ieder service-point hoeft mee te doen aan het initiatief.

Ter vergelijking: er staan in Nederland ongeveer 8700 brievenbussen.

Voor het eerst in twee eeuwen (in 1810 startte staatsbedrijf PTT met de verzending van post) komt er dus concurrentie op de postmarkt voor consumenten. Met de invoering van de Postwet in 2009 kwam er voor het eerst ruimte voor andere bedrijven om post te bezorgen, maar die beperkten zich tot de zakelijke markt.

Vorige maand nam Sandd echter branchegenoot Van Straaten Post over. Daarmee heeft het bedrijf nu een landelijke dekking en kan het de druk op PostNL opvoeren.

Sandd ziet kennelijk brood in (langzame) particuliere post, ook al krimpt de geadresseerde postmarkt jaarlijks met 10 procent. Brieven en kaarten worden weggedrukt door e-mail en sociale media.

Bronnen: ANP, NOS.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie