Premium

‘Qmusic en Ster zullen protesteren tegen nieuwe stap Talpa in radiomarkt’

Vier experts van mediabureaus over het inlijven van Radio 10 en het afstoten van Slam!.

Talpa Radio 10 volledig in te lijven en toe te voegen aan de zendergroep met Radio 538, Sky Radio en Veronica.  Talpa doet Slam FM van de hand. Dat komt met 100%NL in één radiogroep (Radio Corp). Vier meningen over deze nieuwe move van John de Mol.

Willem Jan Nouwens, De Media Maatschap:
‘Talpa koopt de sterkste zender uit de groep volledig, (lees: zender met de grootste groeipotentie) en stoot daarbij de op dit moment matig presterende zenders als 100%NL en Slam! af. Door deze move zou het in mijn ogen op termijn goed mogelijk zijn dat 100%NL en Slam ook uit One Media Sales (OMS) stappen, net zoals BNR onlangs heeft aangekondigd en gedaan. Die conclusie trek ik ook vanwege de zin dat 100%NL en Slam een onafhankelijke mediagroep gaan vormen.

Het loslaten/afstoten van Slam! is op zich een opvallende move van Talpa. Misschien zegt het wel iets over het geloof in het single source medium radio voor de jongere 13-24 doelgroep en wordt er gekozen om op dit moment te kiezen voor het verbreden van het marktaandeel binnen de huidige radiomarkt. Oftewel: radio heeft alleen nog toekomst op het werk en in de auto (doelgroep 20 – 65 jaar) maar in mindere mate voor thuisgebruik. Kanalen als YouTube en Spotify hebben de jongeren voor zich gewonnen, mede ook door het geluidsignaal met content te verrijken (video, lyrics et cetera).’

Evert Bronkhorst, Vizeum:
‘Een slimme zet van Talpa. Dit is een mooie groep zenders. Maar de combinatie Slam! en 100%NL is een vreemde en niet logische keuze. Dit lijkt uit nood geboren. Qua verkoop van de zendtijd is de positie van OMS ongewenst groot. Ik verwacht zeker protest van Qmusic, maar ook van de Ster.’

Titus Eikelboom, Stroom:
Dit is een mooie uitruil van Talpa. Radio 10 stijgt immers in populariteit, daar waar 100%NL steeds verder wegzakt en Slam! een kleine nichezender is. Met de toevoeging van Radio 10 krijgen Talpa/Sky Radio Group een sterk merk in handen. De contouren van het radiolandschap in 2017 tekenen zich nu langzaam af. Grote vraag is nu wat 100%NL en Slam! gaan doen. Beiden zijn mijns inziens te klein om een echte vuist te maken. Wie sluiten zich bij hen aan? Q Music, E-Power of wellicht zelfs ORN? Ik sluit niets uit. Het spel is nu op de wagen.’

Ruud de Langen, Mindshare:
‘Consolidatie is een logische ontwikkeling in een landschap waar internationale digitale partijen dominant zijn in de advertentiemarkt. Ook voor radio, waar de reguliere bestedingen niet meer (hard) zullen groeien. De samenvoeging van deze zenders zal tot een scherpere positionering leiden en de mogelijkheid gezamenlijk te kunnen investeren in digitalisering.‘ 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie