Premium

Radio 10 bij groep 20-34 jaar inmiddels groter dan 3FM

Evert Bronkhorst van Vizeum duidt de nieuwe luistercijfers.

December 2017/januari 2018 (bron: NLO/GfK) is atijd een lastige periode om een goede duiding te maken. Het effect van de ‘evenementenmaand’ december weegt heel sterk door in de cijfers. Toch bevestigen ook deze cijfers het beeld van de laatste maanden: er zijn 2 overall winnaars en dat zijn NPO Radio 2 en Radio 10. Om in hitparade termen te blijven: met stip gestegen!

Radio 10
Allereerst Radio 10: een stijging in marktaandeel bij totaal 10+ ten opzichte van een jaar geleden met maar liefst 2,4 procent naar 7,9 procent. In de brede doelgroep 25-54 jaar is de stijging nog groter, van 6,2 procent naar 9,4 procent.

En misschien nog opvallender: bij de groep 20-34 jarigen is de stijging 2,4 procent, naar 6,5 procent. Wie zei dat jongeren alleen maar nieuwe muziek willen horen? Inmiddels is Radio 10 bij deze groep een grotere radiozender dan 3FM! Wie dat twee jaar geleden had voorspeld, was voor gek verklaard.

NPO Radio 2
NPO Radio 2 stijgt ten opzichte van een jaar geleden bij 10+ met 2,3 procent naar 17,1. Binnen 25-54 jaar is de stijging 2,1 naar 20,2 procent. De grootste winst zit voor NPO Radio 2 bij de groep 20-34 jaar, daar is de stijging maar liefst 5,2 naar een marktaandeel van 17,1 procent.

De conclusie is dan ook dat de groep 20-34 jaar wel wat minder radio luistert vergeleken met een jaar geleden, maar als ze al luisteren gaan ze en masse weg bij 3FM. Ten opzichte van de meting november/december 2017 wordt er binnen deze groep ook nog eens 1 procent marktaandeel ingeleverd. Naast de hierboven genoemde stijgers weet ook Radio 538 ten opzichte van een jaar geleden binnen 20-34 jaar te stijgen met 2,5 procent.

Wanneer cijfers op maandniveau?
Tot slot: het blijft lastig dat we met 2-maandelijkse cijfers moeten werken, hopelijk zullen in de nabije toekomst cijfers op maandniveau beschikbaar komen. Bij de volgende meting is het effect van de evenementenmaand grotendeels verdwenen en kunnen we zien of de strijd om de nummer 1-positie over 2018 echt losbrandt.

Mijn verwachting: in de loop van dit jaar kan het nog wel eens spannend worden tussen Radio 538 en NPO Radio 2 en Radio 10 kan wel eens het gevecht om de derde plaats met Sky Radio gaan winnen.

Alle cijfers in de doelgroep 20/49 en 10+ staan hier

Evert Bronkhorst is strategy director bij Vizeum

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie