Reclame-industrie loopt te hoop tegen verdere beperkingen op reclame

Onderzoek in opdracht van World Federation of Advertisers (WFA) toont aan dat reclamegeld een aantoonbare stimulans is voor economische groei in de EU.

&;Iedere euro die aan reclame wordt besteed, voegt zeven euro toe aan het Bruto Binnenlands Product van de EU.&; Die conclusie staat in het gisteren gepubliceerde onderzoek The Value of Advertising dat is uitgevoerd Deloitte. Het EU-brede onafhankelijke onderzoek vond plaats in opdracht van de wereldwijde adverteerdersbond WFA (zeg maar de wereldwijde BVA) in samenwerking met een coalitie van Europese bureaus, exploitanten en belangenverenigingen.

Lees een meer uitgebreide toelichting van Heleen Crielaard, bestuurslid BVA.

 

Positief verhaal
De Europese reclame-industrie pleit voor een heroverweging van verdere beperkingen op reclame, zoals in de (AVMSD) en de . De (BVA), die zich aansluit bij de WFA om het nut van reclame en de economische en maatschappelijke bijdrage daarvan te onderstrepen en verdere reclamebeperkingen te heroverwegen, zegt in een toelichting dat de beperkingen op reclame veelal geen rekening houden met deze economische belangen. Heleen Crielaard, bestuurslid BVA en Senior Marketing Manager, Rabobank: &;Heel goed dat WFA dit initiatief heeft genomen om het positieve verhaal over de invloed van reclame met cijfers onderbouwd onder de aandacht te brengen. Het onderzoek toont aan dat reclame een economische factor van belang is, die een sterke bijdrage levert aan de maatschappij en de economie. Daarom roept BVA in lijn met WFA de politiek op om terughoudend te zijn met de roep om wettelijke restricties als reclameverboden, die de vrijheid van commerciële communicatie vaak onnodig inperken.&;

Werkgelegenheid
Value of Advertising is het eerste EU-brede rapport dat de economische en maatschappelijke bijdrage van reclame door cijfers onderbouwd in kaart brengt. Volgens de initiatiefnemers toont de studie het vermogen van de industrie aan om economische groei in de EU te stimuleren en een positieve bijdrage te leveren aan de werkgelegenheid.

6 miljoen banen
WFA: &;Door gebruik te maken van econometrische modellen wordt aangetoond dat de 92 miljard euro die in 2014 aan reclame is besteed in de EU, 643 miljard euro heeft toegevoegd aan het BBP van de Unie (4,6 %). Ook is de reclame-industrie goed voor bijna 6 miljoen banen in de EU (2,6% van de totale EU werkgelegenheid). Het onderzoek toont aan dat reclame innovatie stimuleert en voordelen biedt aan de consument. Reclame zorgt ervoor dat consumenten tegen lage kosten of zelfs gratis kunnen profiteren van nieuws, entertainment en communicatiemiddelen in het totale medialandschap van TV, radio en online. Ook grote sportevenementen worden mogelijk gemaakt door reclame.&;

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie