Reclame Lotto Superzaterdag misleidend

De reclame van de Lotto voor Superzaterdag is misleidend, zo heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het betreft een tv-commercial van Lotto waarin wordt gezegd: ‘Hij kan zomaar vallen op Super Zaterdag. De Lotto Jackpot. Deze week staat ‘ie op 11 miljoen.’ De commissie is van oordeel dat adverteerder met deze formulering de suggestie wekt dat mogelijk twee keer kans wordt gemaakt op de jackpot van 11 miljoen euro.

'Onvoldoende komt naar voren dat wanneer de super jackpot valt, men daarna ‘slechts’ kans maakt op een jackpot met een vooraf bepaalde, lagere startwaarde', schrijft de commissie. 'De expliciete mededeling van adverteerder beïnvloedt het verwachtingspatroon van de gemiddelde consument.'

Lotto had al eerder (op 28 mei 2009) in strijd met de Nederlandse Reclame Code gehandeld met een bijna identieke reclame-uiting. Daarom is de Commissie nu met de uitspraak naar buiten gekomen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie