Premium

Reclamefolder lezen is leuk, blijkt uit NOM-onderzoek

Het totale folderbereik blijft op peil, zo blijkt uit de NOM Folder Monitor 2017.

Een heel grote groep van 13 miljoen Nederlanders leest wel eens reclamefolders. Wel stijgt het aantal digitale folderlezers. 7 Procent. (+2%)  leest alleen digitale folders en 34 procent (+3%)  zowel papier als digitaal. Dat gaat nauwelijks ten koste van de papieren reclamefolder die nog altijd door 55 procent  van de Nederlanders wordt gelezen.

Het op de hoogte zijn van aanbiedingen en het bepalen waar te kopen zijn vaak genoemde redenen om fysieke en digitale folders te bekijken. Het opdoen van inspiratie en cadeau-ideeën worden steeds belangrijker.

Het onderzoek toont ook een opmerkelijk verschil: de papieren folder wordt in hoge mate ter ontspanning gelezen; 'Folders zijn leuk', wordt gezegd, terwijl de digitale folder meer gebruikt wordt om producten te vergelijken en informatie over producten op te zoeken. De beide foldertypen hebben een andere functie en versterken elkaar hiermee, concludeert NOM.

Aankoopbeslissingen
De onderzoeksresultaten laten zien dat met 41 procent de folder het belangrijkste medium is voor hulp bij aankoopbeslissingen. Bij 43 procent van de huishoudens bepalen folders het boodschappenlijstje, de helft van alle folderlezers koopt regelmatig een product uit een folder. De fysieke en digitale folder is daarmee een krachtig (communicatie)middel dat aanzet tot actie.

NEE/JA-sticker
Stephan van den Eijnden, Voorzitter DDMA Businessgroep Verspreidingen: 'Het huidige systeem met NEE/JA- en NEE/NEE sticker werkt, al verandert de reden waarom mensen deze stickers plakken. Zo blijkt dat alternatieven (zoals digitale folders) belangrijker worden. Recente initiatieven die de individuele keuzes binnen het folderpakket mogelijk maken, blijken ook een nieuwe doelgroep aan te boren: het Nederlandse huishouden met sticker dat toch graag een pakket met papieren folders naar keuze ontvangt.'

'Representatiever onderzoek'
Directeur Irena Petric van de NOM zegt dat Folder Monitor zijn bestaansrecht het enige onafhankelijke onderzoek is naar bereik en effect van folders. 'Zowel mediabureaus als verspreiders en adverteerders gebruiken het onderzoek veel. Voor ons was dat de reden om opnieuw in te gaan op het verzoek van DDMA Businessgroep Verspreidingen om dit onderzoek ook in 2017 technisch te begeleiden.'

Volgens Petric is het onderzoek aanzienlijk uitgebreid: er worden veel meer folders (merken) gemeten dan in de vorige edities. 'Daarmee kan het onderzoek uitspraken doen over het gebruik van een groter deel van de markt dan voorheen.' 

De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.616 respondenten hebben de vragenlijst dit jaar ingevuld. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK.

Meer over de reclamefolder
Vorig jaar kwam bureau Vostradamus met een eigen folderonderzoek, waaruit bleek dat het bereik van folders was gedaald.

Lees ook: Is de folder als massamedium aan het einde van zijn levenscyclus?

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie