Premium

René Repko gaat Action na een goede twee jaar alweer verlaten

Het lukte Repko niet om de marketing te bedrijven die hij bij Action ambieerde. Toch verlaat hij de discounter met een positief gevoel.

René Repko gaat Action tegen de zomer verlaten. Dat heeft hij begin vorige maand aan ceo Sander van der Laan laten weten.

Digital
In een schriftelijke toelichting zegt hij: 'Toen Sander van der Laan en ik eind 2015 bespraken wat mijn opdracht kon behelzen, was direct duidelijk dat Action geen marketinggeoriënteerde formule zou worden. Productfocus drijft deze organisatie. Toch hebben we de afgelopen twee jaar forse stappen gezet op het gebied van Private Label, Marketing Communicatie, Brand Identity en vooral Digital Transformatie.'

Budget
Ondanks die productfocus had Repko toch graag meer merk- en doelgroepinzichten willen toepassen in de marketingpraktijk van Action. ‘Ik had het merk graag zichtbaarder willen maken, de creatieve component van het merk prominenter willen maken.’ Maar het marketingbudget van de discounter liet dat niet toe. ‘Niet dat er geen budget is, absoluut zelfs veel, maar relatief wel minder. En de nadruk wordt gelegd op de meer actiematige kant van marketing, zoals folders.’

Online presence
Repko hecht eraan te benadrukken dat hij niet met slaande deuren weggaat. ‘Sander van der Laan is dolblij met de gigantische beweging die we hebben gemaakt, vooral met de digitale transformatie. Er is een nieuw e-mailplatform neergezet, een nieuw contentmarketingsysteem en de website heeft een compleet nieuwe look & feel gekregen.’ Volgens Repko is er bij Action al een duidelijke verschuiving van fysieke naar online advertsing zichtbaar. Ook op social media heeft Action onder Repko een presence gekregen. ‘We zijn nog volop bezig om het digital team te bouwen. Toen ik kwam zat er één iemand, die een online pdf maakte, nu zit er een team van tien mensen, en dat team groeit.’ Daarnaast is er ook een nieuwe pilot-winkel ontwikkeld in Haarlem.

Autonomie
Toch was het allemaal niet genoeg om Repko binnen te houden. Hij wilde sneller dan wat er bij Action mogelijk was. Hij miste autonomie. Action is in omzet inmiddels ruim twee keer groter dan Hema, en dat maakt de organisatie ook complexer. ‘Meer complexiteit betekent meer meningen. Dat haalt de snelheid uit besluitvorming.’

Grotere delta
Volgens Repko is Action een 24/7 always on-bedrijf met een forse werkdruk. Toch is dat volgens hem niet een factor geweest voor zijn vertrek. Wel zegt hij: ‘Als je zoveel geeft, moet je het wel heel leuk vinden én moet je het gevoel hebben dat je echt het verschil maakt. Persoonlijk ambieer ik een grotere delta in mijn domein, meer impactvol nog, met grotere urgentie en een autonome rol.’

Opvolger
Voor de vraag ‘what’s next?’ is het volgens Repko nog veel te vroeg. ‘Ik ga me tot de zomer 200 procent inzetten voor Action.’ Repko hoopt voor zijn definitieve vertrek een opvolger te kunnen inwerken.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie