Premium

RTL: 'Echt te kort dag om conclusies te trekken over de kijkcijfers'

RTL Nederland lag de afgelopen tijd onder vuur in de media en komt nu met een statement.

Verschillende media berichtten afgelopen week negatief over RTL en met name RTL4. De kritiek: de kijkcijfers vallen tegen en RTL zakt weg, de organisatie is naar binnen gekeerd en volgens AD-columniste Angela de Jong 'spat de stuitende arrogantie van het scherm'.  Johan Derksen gooide in RTL-programma Voetbal Inside olie op het vuur door De Jong gelijk te geven

'Te kort dag'
RTL wil na een week van negatieve berichtgeving vanavond kort reageren. In een statement meldt het mediabedrijf: 'Het nieuwe televisieseizoen is krap vier weken bezig. Ondanks dat iedereen ons graag tot uitspraken verleidt, is het echt te kort dag om de balans op te maken en conclusies te trekken. Iedereen heeft recht op zijn mening en is vrij om die te uiten. Wij gaan echter niet op elk individueel standpunt reageren. Wel willen we de feiten op een rij zetten: RTL 4 doet het tot nu toe met 18,4 procent marktaandeel (in 2016 17,5 procent) beter dan vorig jaar in de voor ons relevante commerciële doelgroep van 20-49 jaar. De zendergroep staat in z'n totaliteit op 31,4 procent (in 2016 33 procent).

Naast de resultaten op de zender kijken we tevreden naar de groei die we realiseren op Videoland en RTL MCN.

Er kunnen zeker zaken beter en daar werken we met elkaar natuurlijk hard aan. Dat is de dagelijkse realiteit van een mediabedrijf en wat ons betreft een proces voor achter de schermen. Elke nieuwe programmering heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen en daar geloven we in. Net als de koers die we met RTL hebben ingezet om onze merken breder neer te zetten op al onze platformen, zoals Meisje van Plezier op RTL 4 en Videoland. En de balans tussen beproefde succesnummers en totaal nieuwe programma’s op onze zenders.'

Kijkcijfers
RTL meldt dat RTL4 het tot nu toe beter doet dan vorig jaar in de commerciële doelgroep 20-49. Maar een analyse van de kijkcijfers van januari tot nu wijst uit dat de kijkcijfers van RTL4 al sinds begin dit jaar onder druk staan. Opvallend is wel dat er juist in de laatste vier maanden weer groei is. 

Hier een overzicht van de kijkcijfers van RTL4 in de doelgroep 20-49 van 2015-2016-2017

Verjonging
Volgens CEO Ruud de Langen van Mindshare heeft RTL een probleem: in de leeftijdsgroep 20 tot 34 jaar verloor de zendergroep de afgelopen maanden de meeste kijkers. Hij gaat mee in de kritiek en vindt dat RTL veranderingen moet doorvoeren.

In zijn column die volgende week in Adformatie staat, pleit hij voor verjonging van de directie van RTL. 'Laat er nu toevallig een groep jongens rondlopen die Stuk TV maken en al anderhalf jaar bij RTL rondlopen. Onder leiding van Giel de Winter (26) spelen zij televisietje op de nieuwe manier. Het programma Jachtseizoen op StukTV, dat momenteel zijn tweede reeks beleeft, scoort lachend miljoenen kijkers. RTL zou de Winter goed kunnen gebruiken. Maar RTL is ‘stronteigenwijs’, zegt De Winter en luistert niet naar advies van een 26-jarige. Beter doet tv-baas Erland Galjaard dat wel, want anders gaat RTL stuk.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie