Premium

Rupert Murdoch lanceert reclameplatform dat moet concurreren met Google/Facebook

Mediaconglomeraat News Corp presenteert News IQ. Het reclamenetwerk garandeert merkveiligheid en betrouwbaar inzicht in data.

News Corp, het mediaconglomeraat van Rupert Murdoch, gaat nu echt de concurrentie aan met Google en Facebook. Dat doet het bedrijf met News IQ, een online reclameplatform met een bereik van 140 miljoen Amerikanen. Het nieuwe platform gebruikt publieksdata van websites als The Wall Street Journal, New York Post en Barron’s en is een manier voor adverteerders om specifieke doelgroepen te bereiken rondom veilige content.

Wereldwijd advertentieplatform
News IQ is bedoeld als wereldwijd platform. Het wordt gelanceerd in Australië en de Verenigde Staten en ‘binnenkort’ in het Verenigde Koninkrijk. De eerste partners zijn Douglas Elliman, Seabourn Cruise Line en medianetwerk Dentsu Aegis.

Strijd tegen 'fake news'
Murdoch belooft ‘precieze, meetbare resultaten’ en toegang tot ‘first-party data’. Jesse Angelo, directeur digitale advertentieoplossingen: ‘Wij komen met een heldere oplossing voor ‘fake news’ en frauduleuze statistieken. We leveren kwaliteit op het gebied van data en we zorgen voor een relevant publiek en een veilige omgeving.’

Dichterbij huis: Talpa Network en SNDC8
News Corp is niet het enige bedrijf dat zijn eigen online reclame wil verkopen, zonder tussenkomst van Google of Facebook. Ook Disney, NBC en Vox Media, Verizon en Oath verkopen voortaan zelf de advertenties bij hun content. In Nederland gaat John de Mol de strijd aan met Google. Op Europees niveau gaan bedrijven samenwerken onder de noemer SNDC8.

Veiligheid
Deze mediapartijen beloven adverteerders een groot bereik en een gegarandeerd veilige omgeving. Dat is aantrekkelijk voor merken en mediabureaus. Nadat de Britse krant The Times aan het licht bracht dat op YouTube reclamespots te zien waren bij video’s van neonazi's en haatpredikers, trokken grote bedrijven en organisaties hun advertenties terug van het videoplatform. Bijna een jaar later zijn merken nog steeds huiverig om terug te keren, ondanks maatregelen en het charmeoffensief van Google.

Cijfers
Grote adverteerders staan dus open voor alternatieven, maar tot op heden blijven Google en Facebook samen veruit de grootste online reclameverkopers. Volgens comScore bereikt Google 246 miljoen unieke bezoekers per maand, Facebook 207 miljoen. News IQ is met een bereik van 140 miljoen Amerikanen een stuk kleiner, maar Murdoch is van plan snel uit te breiden in de rest van de wereld.

Rupert Murdoch pleit sinds 2009 voor een opstand tegen de online heerschappij van Google. Lees meer in dit achtergrondartikel van The Drum.
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie