Salesforce introduceert Marketing Cloud Lightning

Het nieuwe platform combineert sales-, marketing- en crm-systemen voor een geintegreerde klantervaring.

Crm-softwarebedrijf Salesforce introduceert Marketing Cloud Lightning. Een nieuw platform waarmee marketeers één-op-één customer journeys kunnen ontwikkelen die zowel sales, service als marketing overlappen.

Het bedrijf kondigt tevens ‘Marketing Cloud for Google Customer Match’ aan, een innovatie op basis van een samenwerking met Google. Klanten kunnen deze oplossing gebruiken om CRM-gedreven advertising in te zetten via Google Search, YouTube en Gmail.

Next-Generation klantervaringen

Eerder dit jaar introduceerde Salesforce Sales Cloud Lightning en Service Cloud Lightning, sales- en service-oplossingen die zijn gebouwd op het Lightning-platform van Salesforce. Vandaag onthult het bedrijf Marketing Cloud Lightning, waarmee digital marketeers intelligente en persoonlijke klantervaringen kunnen ontwikkelen.

Door de overlap in sales, marketing en service kan elke activiteit een customer journey triggeren. Bijvoorbeeld wanneer een klant op een Facebook Lead Ad klikt die de lead automatisch voedt met de informatie die de klant deelt via Facebook. Deze lead kan vervolgens worden doorgestuurd naar Salesforce waar een meer persoonlijke journey gestart kan worden op basis van reeds bekende informatie over die klant. Of bijvoorbeeld wanneer een klant in een e-mailonderzoek na een aankoop aangeeft niet tevreden te zijn, kan automatisch een case geopend worden waarmee ook een nieuwe journey start.

De nieuwe Lightning componenten zijn daarnaast herbruikbare bouwblokken voor het ontwikkelen van apps op basis van drag-and-drop. De componenten variëren van basis e-mailfunctionaliteiten tot en met journey-mogelijkheden zoals het automatisch toevoegen van een lead of contactpersoon aan een journey, of het kunnen terugkijken van de journey-geschiedenis van een specifieke lead of contactpersoon.

Marketeers kunnen tenslotte ook datascience inzetten om informatie te analyseren van het web, zoals browsing-activiteit en aankoopgeschiedenis, of uit hun Salesforce-omgeving, zoals wachttijden voor de helpdesk, klanttevredenheidsscores en e-mailmarketingcampagneresultaten.

Samenwerking met Google

Met Advertising Studio konden klanten CRM-data uit Salesforce gebruiken voor digital advertising op platformen als Facebook, Twitter, LinkedIn, en nu ook bij Google. Als onderdeel van een strategisch samenwerkingsverband met Google introduceert Salesforce Marketing Cloud for Google Customer Match. Hiermee zijn bedrijven in staat specifieke doelgroepen te bereiken op basis van klantgegevens en op momenten waarop ze het meest ontvankelijk zijn in Gmail, Search en YouTube. Marketeers beschikken voortaan over een enkel overzicht van klanten in Salesforce om eenvoudig publiekssegmenten te maken en deze te targetten via Google Search, Gmail en YouTube. Daarnaast kunnen ze publiekssegmenten maken die vergelijkbaar zijn met trouwe klanten of klanten die recent een aankoop hebben gedaan, om zo nieuwe klanten te vinden. En er bestaat de mogelijkheid om advertenties op de Google-platformen te coördineren met andere digital advertising- en marketingcampagnes via e-mail, mobiel, social, web en IoT.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie