San ABC-shortlist bekend

De San-hoofdjury heeft de ABC-shortlist voor 2011 ­bekendgemaakt in de drie categorieën: Adverteerder, Bureau en Consistent.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de categorie Adverteerder van het jaar strijden Hema, KLM en Vodafone om het felbegeerde accent. Hema vierde in 2011 het 85-jarige bestaan met een campagne die bestond uit een serie retrofilmpjes, gemaakt door Doom & Dickson. Een daarvan liet een groepje kinderen zien dat ouderwets aan gamen was, in een shirt met de bekende Hema-rookworst erop.

KLM is de tweede genomineerde. De luchtvaartmaatschappij deed in 2011 op verschillende manieren van zich spreken met sociale media. Tribal DDB ontwikkelde de Tile & Inspire-­actie, waarbij iedereen een foto en een spreuk kon insturen die vervolgens op een KLM Boeing was te zien. Een andere opvallende actie was KLM Live Reply, bedacht door bureau Lemz. Hierbij reageerde KLM-personeel live op vragen die via Twitter binnenkwamen.

De derde genomineerde is Vodafone. De telecomaanbieder gaf kleur aan de RTL4-hit The Voice of Holland en lanceerde voor het tweede seizoen een Thuiscoach-app. Doom&Dickson ontwikkelde daarnaast een campagne voor de zakelijke markt, waarin Vodafone bedrijven de mogelijkheid bood een vast nummer te koppelen aan een mobiel abonnement. Vorig jaar won Bavaria in deze categorie.

Bureaus
In de categorie Bureau van het jaar – vorig jaar Alfred – gaat het tussen BSUR, Lemz en Wieden + Kennedy. Voor de ‘gewone’ Accenten is BSUR genomineerd met de Stereoheads-campagne voor Radio 538. In een s­erie commercials waren twee jongens te zien met radiohelmen op, waar het geluid van Radio 538 uitknalde. BSUR maakte daarnaast internationale campagnes voor onder meer BMW’s Mini, Libresse, ­Davidoff, Wrangler en O’Neill.

Lemz heeft van de drie bureaus de meeste nominaties voor de gewone Accenten. De eerder genoemde KLM Live Reply is daar een van, net als de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers voor de Stichting Consument en Veiligheid. Voor dezelfde stichting, in samenwerking met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, ontwikkelde Lemz de campagne ‘Kinderen zien dingen anders’. Hierin werden ­ouders opgeroepen toch vooral de ­etiketten op verpakkingen te lezen. Tot slot is ook het werk van Lemz voor Ikea genomineerd.

De derde kandidaat voor Bureau van het jaar is Wieden+Kennedy. Het internationale bureau werkt vanuit Amsterdam voor internationale merken als Nike, Coca-Cola, Levi’s en Nokia.

Consistent
In de categorie Consistent Accent wordt de adverteerder beloond die in zijn communicatie de afgelopen drie jaar een herkenbare en consistente thematiek en stijl heeft ­gehanteerd. Vorig jaar ging deze prijs naar Interpolis. Dit jaar zijn Bol.com, LOI en Volkswagen genomineerd.
Bol.com won onlangs nog de Thuiswinkel award, stapte vorig jaar in witgoed en werd eerder dit jaar overgenomen door Ahold.

LOI voert sinds 2009 de campagne ‘Nederland wordt steeds slimmer’. In een van de commercials was te zien hoe advocaat Bram Moszkowicz werd aangereden. Twee boeren met juridische kennis wisten er wel raad mee.
Volkswagen is kandidaat nummer drie. Het automerk is ook genomineerd voor een Accent met zijn Fanwagen-actie. Daarbij beslisten fans via Facebook wat de ultieme Volkswagen is: de Kever of de oer-bus, de Transporter 1.

De worden uitgereikt op donderdag 24 mei.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie