Premium

Sander van der Laan (Action): ‘Steeds meer A-merken weten ons te vinden’

De formule van de prijsvechter blijft ondanks groei strikt gehandhaafd.

Winkelketen Action doet steeds vaker zaken met grote A-merkfabrikanten als Procter & Gamble, Unilever en andere multinationals. Dat meldt het Financieele Dagblad.

Ceo zegt Sander van der Laan  zegt tegen de krant: ‘We kopen rechtstreeks in bij enkele tientallen merkfabrikanten. ‘Er zijn leveranciers die met ons meegroeien. Dat zien grote A-merkfabrikanten.’

In zes landen actief

De prijsvechter is nu actief in zes landen, maar de ceo zegt wel ‘in beeld te hebben’ welke andere landen rendabel voor Action kunnen zijn, maar de winkelketen richt zich eerst op omzetgroei in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk.

Internationale expansie

Om de uiteindelijke internationale expansie mogelijk te maken gaat Action distributiecentra bijbouwen. De keten gaat het distributiecentrum  uitbreiden en bouwt twee nieuwe centra.

Action draaide in 2015 een omzet van twee miljard euro en groeit volgens de krant  ‘nog steeds waanzinnig snel’. Van der Laan in het FD: ‘Vorig jaar hebben we 141 nieuwe winkels geopend, dit jaar worden het er 197.

‘We komen vrij makkelijk aan nieuwe winkellocaties. Door de crisis zijn er veel winkelmeters vrijgekomen. En vastgoedbedrijven zien ons graag komen als huurder, want met een Action in de buurt doen ook andere winkels in het gebied het beter.’ Er zijn nu 353 Nederlandse Action-winkels, en volgens het bedrijf is er ruimte voor nog zo’n 100.

Action-formule

Van der Laan zegt dat Action in tegenstelling tot andere bedrijven die zich richten op ‘een-op-een’ en differentiatie, zijn keten dat juist niet doet. De formule wordt strikt gehandhaafd.

‘De winkels en producten worden niet aangepast, al het personeel krijgt dezelfde opleiding, de processen zijn hetzelfde. Dat levert minder complexiteit op, en daardoor minder fouten.

De gemiddelde prijs van een artikel is 1,72 euro, zegt de ceo en elk product dat meer kost dan 20 euro, is een besluit van de directie geweest.

‘De klant moet kunnen ‘schatzoeken’, zoals dat bij Action heet, daarom wisselt tweederde van de producten voortdurend. In het assortiment van 6.000 verschillende producten zijn er elke week zeker 150 nieuw.’

Bron:

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie