Sanoma Media lanceert Fab

Er is al een aantal tijdschriften dat goed scoort in de doelgroep vrouw 35-49: Red, Jan en Linda, maar: ‘Dit wordt het eerste mentaliteitsblad met een gidsfunctie.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige week donderdag op de Media Parade 2012 van Sanoma Media gaven hoofdredacteur Claudia Straatmans en marketing manager Ellyne Hagen een presentatie over ‘hun’ Fab. De titel die maandag werd gelanceerd is bedoeld voor vrouwen in de leeftijdscategorie 35-49. Die wordt volgens Straatmans nu versnipperd bediend. ‘De missie is om een mentaliteitsblad te maken dat een gidsfunctie heeft voor die specifieke doelgroep. Geen enkele bestaande titel kiest daar uitdrukkelijk voor.’
Fab bestaat uit drie secties. De sectie ‘Binnenkant’, die onderwerpen als de psyche, carrière en relaties behandelt. De sectie ‘Buitenkant’ gaat over beauty, fashion en aanverwante zaken. En dan is er nog de ‘Secret Section’. Over liefde en lust, maar zonder grof- en platheden. Het woord ‘geil’ kom je in Fab niet tegen. Straatmans: ‘Dat woord past niet in het idioom van Fab. De Fab-vrouw is “opgewonden”.’ De nieuwe titel wil eerst en vooral positiviteit uitstralen. Het merkgevoel van Fab is heen gebouwd om een hele rits S’en: Sensueel, Sterk, Slim, Stijlvol en Sprankelend. En ook nog: Solidair. Straatmans: ‘Want Fab-vrouwen onder elkaar zeiken elkaar niet af.’

De verwachting rond crossmediale activiteiten bij Sanoma en SBS is hooggespannen. Waarom is Fab geen crossmediaal platform?
Straatmans: ‘Er ís wel breder gedacht. We denken ook 360. Maar de focus ligt nu eerst op print. Geloof me, er zijn ideeën en plannen, maar daar kan ik nu nog niets concreets over zeggen. Ik dróóm van een Fab movement, maar eerst moeten we print sterk en winstgevend maken. Voor de lancering hebben we wel de samenwerking met SBS Creative gezocht. Er is een 10 seconden commercial gemaakt, die wordt uitgezonden op de zenders van SBS.’

Naast binnenkant en buitenkant komt Fab met een speciale ‘Secret Section’ over lust en liefde. Is dat speciaal voor vrouwen 35-49 een hot item?
Straatmans: ‘Dat is voor iedereen een hot item. Maar vaak wordt gedacht dat dat boven de 35 niet meer speelt. Voor ons is het echt iets dat tussen de oren zit. Je vind in Fab geen platte dingen. Er moet een verhaal achter zitten. De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen scheiden is 42. Dat impliceert veel herintreders op de liefdesmarkt. Een handleiding is voor vrouwen in die situatie niet onhandig.’

Fab heeft drie sponsors, de zogeheten ‘Founding Friends’, John Frieda, Mercedes en Nokia. Schrikt dat een adverteerder als bijvoorbeeld Samsung niet af?
Hagen: ‘Nee, want we hebben al een aanvraag van Samsung. De vriendschap is voor drie edities.’

Dat klinkt meer als een vluchtige verkering.
Hagen: ‘Dat is het zeker niet. Voor de app die we in de toekomst gaan bouwen, zullen we de samenwerking met Nokia en Microsoft opzoeken om hem ook op Windows te lanceren.’

Is het niet riskant om met een ‘dying brand’ als Nokia in zee te gaan?
Hagen: ‘Ik vind Nokia helemaal geen dying brand. Bovendien is iedereen in de doelgroep van Fab zo’n beetje begonnen met een Nokia. Ze zien het als een positief merk.’

Fab gaat 5,95 euro kosten. Directe concurrenten Red, Jan en Linda kosten rond de vijf euro. Voor 5,95 euro kan je ook een Vogue nemen. Waarom zo hoog geprijsd?
Straatmans: ‘Er staat heel veel in. Fab is 164 pagina’s, onafhankelijk van hoeveel advertenties erin staan. En de doelgroep bestaat uit die hard print kopers.’
Hagen: ‘Uit het lezersonderzoek blijkt ook dat men er 5,95 euro voor over heeft.’

Je zei in je presentatie op de Media Parade een aantal keer dat de Fab-vrouw ‘er niet in spuugt’? Is zij een drankorgel?
‘Nee, maar wij houden wel van kwalitatief goede wijnen.’

Fab facts:
Verspreide oplage eerste editie: 85.000 exemplaren
Oplagedoelstelling in een jaar: 55.000 exemplaren betaald
Advertentietarief 1/1 pagina f/c: € 6.500
Consumentenadviesprijs: € 5,95
Omvang: minimaal 164 pagina’s
Frequentie: in 2012 nog 6 keer. In 2013 minimaal 8 keer. (Streven: 12 keer)

Foto Claudia Straatmans: Anne Timmer

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie