Sanoma schrapt 500 banen, helft tijdschriften verdwijnt

Bij uitgeverij Sanoma verdwijnen 500 banen. Een groot aantal tijdschrifttitels gaat verdwijnen, er blijven 17 titels over.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat heeft het Sanoma-personeel in Hoofddorp zojuist te horen gekregen. De uitgeverij gaat zich richten op 17 'focusmerken'. Dat zijn 'sterke' titels als Libelle, Margriet, Donald, Ouders van Nu en VT Wonen.

Strategie
Henk Scheenstra, coo print bij Sanoma, heeft vanochtend verregaande reorganisatiemaatregelen aangekondigd. Sanoma plaatst de maatregelen in het kader van een aanscherping van de strategie.

Focus op merken
Die strategie behelst het aanbrengen van focus binnen het tijdschriftenportfolio; Sanoma gaat zich in Nederland concentreren op die merken (en bijbehorende merkextensies), die ook een groot digitaal potentieel hebben.

Digital onder Fins regime
Daarnaast wordt de digitale tak van SMN in een internationale eenheid ondergebracht onder leiding van John Martin.

SBS
Tot slot zegt Sanoma nog nauwer te gaan samenwerken met SBS Broadcasting. Een belangrijk signaal is dat de ceo van SBS, Hans Edin, per 1 januari 2014 zitting neemt in de directie van SMN. De bedoeling van het meer gezamenlijk optrekken is om de synergie tussen print, digital en televisie te vergroten. Edin rapporteert dan ook per 1 januari 2014 aan de nieuwe ceo van Sanoma Media Netherlands, Peter de Mönnink. Daarnaast zijn concrete crossmediale synergieprojecten benoemd op het vlak van de advertentiemarkt, de consumentenmarkt en op het gebied van content.

In een uitleg aan de pers preciseert Scheenstra de nauwere samenwerking. Ten eerste dient de advertentiemarkt beter gecoördineerd bewerkt te worden. Scheenstra: 'Om te beginnen gaan we richting topklanten meer gezamenlijk optrekken. Dat wil zeggen, met print, online en televisie. De eerste stappen op dat vlak zette Sanoma overigens al, onder meer met het zogeheten T.O.P. pakket (televisie, online, print) in november 2012. Ook op conceptniveau moet SBS uitdrukkelijker bij projecten betrokken worden. Volgens Scheenstra worden nu vooral print en digitaal met elkaar gecombineerd. 'Daar moet televisie bij.' Scheenstra noemde ook crosspromotie. Dat gebeurt nu al, maar moet geïntensiveerd. En op het gebied van content zijn de mogelijkheden wat Scheenstra betreft nog legio. 'SBS heeft een enorme videovoorraad liggen. Het ligt voor de hand dat we daar bijvoorbeeld via Nu.nl meer pageviews mee kunnen verwezenlijken.

Omzet en kosten
Wat voor effect de radicale reorganisatie heeft op de omzet en op de kosten, daar doet Sanoma geen concrete uitspraken over. Het meest concrete dat Scheenstra er vanmorgen in een toelichting aan de pers over zei, is dat de omzet 'met minder dan een derde' daalt, met het afstoten van de 32 titels. Wat de kosten betreft verwijst Scheenstra naar de besparingen die Sanoma vandaag op concernniveau aankondigt. Het gaat om 100 miljoen euro. Een zeer belangrijk deel daarvan wordt gerealiseerd in Nederland.

Nummer één ambitie
Sanoma wil de nummer 1 positie in de mediabranche in Nederland behouden. Sanoma zegt een helder beeld te hebben van de veranderingen in het medialandschap. Sanoma: 'Nu al vindt 90 procent van alle mediaconsumptie plaats via schermen (TV, PC, tablet, smartphone)'. Basis voor het inslaan van de nieuwe weg, zijn ook de volgende vier 'overtuigingen':

1. De toekomst van media is multi-channel en content is daarbij doorslaggevend.
2. Consumenten bepalen het tempo en de richting van de media-transformatie.
3. Om ook in de toekomst succesvol te zijn, moet Sanoma heldere keuzes maken, efficiënt werken en ruimte creëren om te kunnen investeren en ontwikkelen.
4. Succesvolle groei is alleen mogelijk door samen te werken en nieuwe werkwijzen te omarmen.

Hard ingrijpen
Sanoma Media Netherlands zegt dat het nodig is om nu in te grijpen, om ook in de toekomst een gezond en leidend mediabedrijf te blijven.

Tijdspad
Sanoma meldt dat het ernaar streeft om deze maatregelen uiterlijk in 2015 te hebben doorgevoerd. De reorganisatie treft naar verwachting circa 500 voltijdsbanen, vooral in de tijdschriftentak en zijn ondersteunende afdelingen.

Hoop
Mogelijk blijft een deel van deze banen behouden, bijvoorbeeld omdat ze na verkoop meeverhuizen naar de nieuwe eigenaar van een tijdschrift. Voor de medewerkers waarvan de baan als gevolg van deze reorganisatie komt te vervallen wordt een Sociaal Plan opgesteld. De directie voert hierover overleg met de bonden en de Ondernemingsraad. Sanoma zegt ernaar te streven om zoveel mogelijk mensen van werk naar werk te begeleiden.

Alle 17 focusmerken die Sanoma houdt:

Vrouwen:
Libelle, Margriet, Viva , Flair, Flow, Story, LINDA.

Kids & Teens:
Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista

Parenting:
Ouders van Nu, Kèk Mama

Home Deco:
vtwonen, Ariadne At Home, Eigen Huis & Interieur

Automotive:
AutoWeek

De volgende 32 titels gaan in de etalage:

Glossies:
Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau

Mannen:
Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor

Sport:
Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen

Divers:
101 Woonideeën, Babygids, delicious., Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale, Zin

De volgende 10 custom media titels worden ondergebracht bij Head Office NL (volle dochter SMN):

Golf:
GOLF Journaal, Golfers Magazine, Golf.nl

Paarden:
Hoefslag*, In de Strengen, Paard & Sport, Paard & Leven, Phryso

Hockey:
Hockey.nl

Schaatsen:
Schaatsen.nl

Lees het bericht over de derdekwartaalcijfers van het Sanoma concern.

Dit bericht is geüpdatet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie