Premium

SBS nadert NPO in april

De NPO-zenders verloren in april gezamenlijk marktaandeel in de doelgroep 20-49, terwijl de aandelen van andere zendergroepen stijgen.

Marktleider RTL zag in de avonduren (18.00-24.00 uur) het aandeel met 1 procentpuntstijgen ten opzichte van een jaar eerder en komt met zijn (lineaire en digitale) zenders uit op 34,7 procent. NPO ging van 22,9 naar 21,6 procent. SBS Broadcasting nadert NPO met een marktaandeel van 21,3 (was 20,9).  De BrandDeli-zenders gingen van 9,1 naar 9,9 procent.

RTL4 bleef ruim marktleider met 20,8 procent, NPO 1 had 14,3 en SBS 6 10,6 procent.

Gehele dag
Ook over de gehele dag is een zelfde beeld te zien. NPO verliest terrein (van 21,2 naar 20,3 procent) terwijl de andere zendergroepen marktaandeel pakken. Marktleider RTL gaat van 28,4 naar 28,6, SBS van 16,3 naar 16,4 en de BrandDeli-zenders winnen het meest: van 15,7 naar 16,9 procent.

Best bekeken programma’s
SBS 6 scoorde met de bekerfinale Feyenoord-Utrecht. Het was het best bekeken programma van de maand april met 1.010.000 kijkers. De Koningsdagreportage op NPO1 was goed voor 995.000 kijkers en Postcodeloterij Miljoenenjacht op 10 april had 949.000 kijkers.
RTL4 had 15 programma’s in de top-25 van de kijkcijferlijst, waarvan zeven in de top-10.

Uitgesteld kijken
Het meest uitgesteld gekeken programma was De Kwis (NPO 1) met 252.000 kijkers. The Blacklist (RTL 5, 4 april) was met 169.000 kijkers tweede en derde was De Rijdende Rechter (NPO 1, 5 april) met 180.00 kijkers.

Bron: SKO/GroupM

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie