Sir Martin Sorrell onder vuur wegens ‘misbruik en wangedrag’

De raad van bestuur van WPP heeft een advocatenkantoor in de arm genomen. 

WPP kwam dinsdagavond met een persverklaring, waarin het concern meldt dat het zou gaan om een onderzoek naar ‘aantijgingen over misbruik van bedrijfseigendommen en ongepast gedrag’. Verdere details daarover geeft WPP niet. Wel meldt de grootste communicatieholding ter wereld dat de beschuldigingen verder geen materiële impact hebben op WPP.

Sorrell heeft de beschuldigingen inmiddels verworpen en zegt te begrijpen dat men de zaak wil onderzoeken.

Icoon

Sir Martin is het gezicht van WPP, dat hij ooit zelf opzette. De inmiddels 73-jarige Brit is een icoon in de reclamebranche met een grote invloed. Zijn WPP bepaalde de afgelopen decennia de ‘economie’ van de branche. 

Kritiek is er ook: WPP zou te afhankelijk zijn van Sorrell en het is maar de vraag wie hem ooit zou kunnen opvolgen. Dat issue zou nu mogelijk actueel zijn met het in gang gezette onderzoek. 

Cruciaal moment

Het onderzoek naar Sorrell komt op een cruciaal moment met de huidige ontwikkelingen waarbij grote klanten Unilever en Procter & Gamble snijden in hun reclamebudgetten onder druk van activistische beleggers. Daardoor draaide WPP in 2017 het slechtste jaar in twee decennia. Ook 2018 begon matig en de vooruitzichten voor dit jaar zijn eveneens somber. Op de beurs werd WPP afgestraft en dat raakte Sorrell persoonlijk in zijn portemonnee.

Verder geven de uitspraken van P&G marketeer Marc Pritchard dat de branche af moet van het ‘Mad Men’ model aan dat er een nieuwe wind moet gaan waaien in de reclame-industrie. Sorrell liet daarop onlangs al weten dat ‘WPP meer creatief en minder bureaucratisch' gaat worden. Hij plakte daar overigens geen datum op, maar met de recente ontwikkelingen zou dat proces sneller kunnen verlopen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie