SKO: deelnemers kijkerspanel betrouwbaar

Stichting Kijkonderzoek (SKO) heeft volledig vertrouwen in de kwaliteit van deelname van de paneldeelnemers aan het kijkonderzoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat meldt SKO naar aanleiding van berichten op de website . Dat vindt dat de meetwijze van kijkcijfers in Nederland vooroorlogs is en heeft daarom mensen die deelnemen aan het kijkonderzoek opgeroepen zich te melden.

Van de 1245 huishoudens die over een kijkkastje beschikken reageerden er 117 en die hebben een vragenlijst gekregen. Volgens de makers van GeenStijl tonen de antwoorden aan dat kijkcijfermetingen makkelijk te manipuleren zijn.

GeenStijl overweegt in een later stadium experimenten uit te halen met de 117 panelleden. Zo is het mogelijk dat ze hun vragen op het kijkkastje in te vullen dat ze met 99 gasten in huis naar het tv-programma Wilde Ganzen zitten te kijken. 'Dan heb je plotseling een kijkcijferkanon en willen adverteerders rond dit programma massaal adverteren', zegt GeenStijl-directeur Dominique Weesie. 'Want vergis je niet, de 850 miljoen euro die jaarlijks aan tv-reclame wordt uitgegeven is maar gebaseerd op één ding: kijkcijfers.'

Volgens directeur Bas de Vos van de Stichting KijkOnderzoek (SKO) worden de onderzoeksresultaten dagelijks gecontroleerd. 'SKO heeft volledig vertrouwen in de kwaliteit van deelname van de paneldeelnemers. We controleren dit dagelijks en daarnaast ook met regelmaat in grootschalig, zogenoemd coïncidenteel kwaliteitsonderzoek. Daaruit blijkt steeds dat minimaal 95 procent van de panelleden zich correct aan- en afmeldt.'

GeenStijl betwijfelt dat. In het kader van het tv-programma dat GeenStijl voor Veronica maakt (PowNed, vanavond om 22.30 uur) is GeenStijl met de camera bij elf panelleden langs geweest. 'We waren onder meer in een studentenhuis', zegt Weesie. 'De studenten vertelden dat ze soms op hun kastje invulden dat ze met 99 mensen naar een bepaalde zender zaten te kijken, waarna ze vervolgens een avond lang gingen stappen en dus helemaal niet naar de televisie zaten te kijken.' PowNed zendt deze beelden vanavond uit.

Weesie zegt eerst te willen afwachten hoe de tv-branche reageert op de Veronica-uitzending en de verhalen op de website.

Bron: ANP.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie