Slechte pers? De organisatie vaart er wel bij

Kritische berichten na incidenten rond publieke organisaties zijn uiteindelijk heilzaam, zegt wetenschapper Sandra Jacobs.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In haar onderzoek Media & verantwoording over incidenten: gevolgen voor publieke organisaties onderzocht Sandra Jacobs, die deze week in Utrecht promoveert, wat de gevolgen zijn van mediaberichtgeving over incidenten rond organisaties met een publieke taak, met name voor hun verantwoordingsrelaties en beleid. Dergelijke organisaties blijken zich na media-aandacht voor incidenten over het algemeen meer te moeten verantwoorden, maar er – in de meeste gevallen – toch beter uit te komen.

Massamedia

De publieke sector staat geregeld in de schijnwerpers van de massamedia. Vaak is dat met dagelijks nieuws, maar soms betreft het incidenten. Wat er precies in en rondom een dergelijke organisatie gebeurt na een incident met veel media-aandacht, is echter niet helder. Heeft de media-aandacht een heilzaam effect op organisaties doordat ze ervan leren en beter gaan functioneren? Of worden ze juist risicomijdend?

Kamervragen

Sandra Jacobs heeft in haar onderzoek gekeken naar hoe organisaties met een publieke taak eigenlijk in het nieuws komen en hoe vaak kritische berichten over deze organisaties politieke verantwoording (Kamervragen) oproepen.

Alertheid

Uit haar onderzoek blijkt dat organisaties met een publieke taak die vanwege een incident media-aandacht kregen, een flinke publieke en vaak ook politieke berisping te wachten stond. Tijdelijk moesten zij meer verantwoording afleggen en ook binnen de organisaties zorgde media-aandacht voor alertheid. Er was weliswaar sprake van forse kritiek in de media en politiek, maar uiteindelijk was in alle cases die Jacobs onderzocht zichtbaar dat de betreffende organisaties hulp of (financiële) middelen kregen om hun beleid aan te passen.

Sandra Jacobs MSc MA was verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht en is op dit moment universitair docent Corporate Communication bij de afdeling Communicatiewetenschap en de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) aan de Universiteit van Amsterdam.

Haar proefschrift is te downloaden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie