Sociale media strategie politieke partijen onvoldoende

Politieke partijen zijn veel actief op sociale netwerken, maar er zit nauwelijks een strategie achter.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit een social network monitoring onderzoek van het Amsterdamse social media marketing bureau . Het onderzoek brengt in kaart welke politieke partijen op welke sociale netwerken actief zijn. Er is niet alleen gekeken naar de sociale activiteit van de politieke partijen, maar ook naar de sociale netwerken die door de lijsttrekkers en andere prominenten worden bijgehouden.

In het onderzoek wordt door middel van een social activity index in kaart gebracht op welke sociale netwerken welke partijen en partijleden actief zijn. De meeste partijen hebben meerdere social netwerk profielen die ze onderhouden, maar het verschilt nogal aan welk profiel de meeste aandacht wordt besteed. De social activity index is opgemaakt uit het aantal volgers in combinatie met hoe lang het profiel al bestaat.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat linkse partijen in het social media landschap behoorlijk hoog scoren, maar dat bij de prominenten de meer rechtse partijen juist bovenaan staan. Igor Beuker van Socialmedia8: 'Op dit moment zetten Nederlandse politici sociale netwerken vooral in om hun boodschap af te vuren op potentiële nieuwe kiezers. Sociale netwerken worden nog maar mondjesmaat ingezet om te luisteren naar kiezers of om sociale interactie rondom belangrijke thema's tot stand te brengen. In dit opzicht kunnen onze politici nog veel leren van de sociale media mentaliteit van Obama.'

Het volledige onderzoek is te vinden op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie