Specsavers opent ‘hoorbelevingswinkel’

In de winkel wordt niets verkocht. Het retailconcept moet Nederlanders naar binnen trekken die niet durven.

In de nieuwe winkel, dienaar verwachting in mei open gaat, wil de retailketen consumenten op laagdrempelige wijze een luisterend oor bieden. Want veel Nederlanders hebben geen zin in een bezoekje aan een winkel voor hoortoestellen.

Met de nieuwe formule wil Specsavers onderzoeken of deze psychologische barrière verlaagd kan worden.

Nederland kent volgens Specsavers ongeveer 1,5 miljoen slechthorenden, waarvan een derde een hoortoestel draagt. Het aantal consumenten dat wel eens twijfelt over zijn gehoor, ligt echter vele malen hoger. Dit geldt namelijk voor bijna de helft van alle Nederlanders, en heus niet alleen ouderen, aldus onderzoek.

Remko Berkel, directeur Specsavers Nederland: “Onderzoek van TNS Nipo toont aan dat slechthorenden een bezoek aan de audicien uitstellen, laat staan de aanschaf van een hoortoestel. Bijna 90% wacht minimaal een jaar, maar voor bijna een op de drie is dit zelfs langer dan vijf jaar. We hebben daarmee in te maken met een maatschappelijk probleem. Gedurende die periode is er namelijk wel al degelijk sprake van een afname van de levenskwaliteit: hoorproblemen grijpen vaak diep in op het sociale én het werkende bestaan van mensen. We voelen in die zin de maatschappelijke verantwoordelijkheid om deze uitsteljaren terug te brengen. Tot op heden zijn wij daar alleen nog niet in geslaagd.’

Hij vervolgt:  ‘Het is hoog tijd dat we de drempel verlagen. Wij moeten daarin als branche onze gezamenlijke verantwoordelijkheid pakken en de consument blijven attenderen op het belang van hun gehoor. Sterker nog: idealiter zou dit een onderwerp zijn voor een landelijke SIRE-campagne.’

Aanvulling op bestaand businessmodel​
De ‘hoorbelevingswinkel’ wordt nadrukkelijk geen point of sale, aldus Berkel. ‘Het onder één dak aanbieden van oog- en hoorzorg is een gouden combinatie. Daar gaan wij dan ook niets aan veranderen. Met het nieuwe concept onderzoeken we of we onze bestaande winkelformule kunnen aanvullen. We willen weten of we een breder publiek kunnen aanspreken, namelijk de personen die op dit moment nog geen audicienswinkel willen of durven binnen te stappen. Dat doen we door op deze locatie puur en alleen in te zetten op voorlichting. Er is geen kassa aanwezig. Daarin denken we uniek te zijn in de wereld. Of dit de drempel verlaagt, kunnen we alleen ervaren als we hiervoor een locatie openen. Natuurlijk zal er een StAr-gecertificeerde audicien aanwezig zijn, om de kwaliteit te waarborgen, die consumenten van ons gewend zijn. Maar die is er vooral om vragen te beantwoorden, niet om te verkopen.’

Vooroordelen wegnemen
Specsavers gaat consumenten ook voorlichten over typen en werking van gehoortoestellen, en preventieve gehoorbeschermers. Berkel: ‘We hopen zo ook vooroordelen weg te nemen. Mensen denken nog steeds dat hoortoestellen groot, lomp en stigmatiserend zijn. Terwijl er zeer elegante, nauwelijks zichtbare oplossingen zijn. We zijn heel benieuwd of die boodschap sneller en beter kan worden overgebracht in een alternatieve setting die wellicht beter aansluit bij de belevingswereld van zowel de jongere als oudere consument.’

Waar de winkel komt te staan, is nog niet bekend.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie