Premium

Ster: meer omzet uit minder reclameseconden

Ster behaalde in 2013 een netto resultaat van 194 miljoen euro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit het jaarverslag dat gisteren werd gepubliceerd. Die 194 miljoen euro wordt afgedragen aan het ministerie van OCW. 

De netto-omzet was 208 miljoen euro. In 2012 was het netto resultaat 210 miljoen en de netto omzet 223 miljoen euro. In 2011, ook een &;evenementloos&; jaar kwam Ster uit op een netto resultaat van 209 miljoen en een netto omzet van 222 miljoen. Dat resultaat werd in 2013 niet gehaald. Vorig jaar was een moeilijk jaar voor de tv-reclamemarkt. De netto tv-reclamebestedingen daalden met 3,0 procent.

Ster meldt haar relatieve positie in een dalende advertentiemarkt versterkt te hebben. Er waren geen grote sportevenementen als het WK voetbal of de Olympische Spelen, maar volgens algemeen directeur Arian Buurman was het rendement goed. &;Ster is in 2013 in staat geweest om meer omzet te halen uit minder reclameseconden.&

Het gemiddeld aantal reclameminuten per uur op de NPO was 6,6 in 2013. Bij RTL was dat 11,0 en bij SBS 11,4 (Bron: SKO, januari-december 2013, gemiddeld aantal reclameminuten per zender, per zendergroep per uur (excl. promo&;s), tijdvak 18:00-24:00 uur).

Kijkaandeel en waardering
De televisiezenders van de publieke omroep hadden samen een kijktijdaandeel van 35,2%. Negen van de tien programma&;s in de kijkcijfer toptien van 2013 (10+) werden uitgezonden op Nederland 1, waarbij het Eurovisie Songfestival met Anouk het populairst was.

Het Nederlands publiek geeft programma’s van de publieke omroep gemiddeld een 7,6. Hoogst gewaardeerde programma&;s waren veel dramaseries - zowel Nederlandse als buitenlandse - als Penosa III, Downtown Abbey, Homeland en The Killing.

2014
Buurman is optimistisch over 2014. &;Het lijkt erop dat in 2014 de weg omhoog wordt ingezet. Adverteerders zijn optimistischer en zien kansen. Natuurlijk rond prachtige, veelbekeken sportevenementen als de Olympische Winterspelen en het WK voetbal, maar ook en juist rond de mooie programma’s van de publieke omroep waarmee adverteerders iedereen in Nederland kunnen bereiken.&;

Ster komt volgende maand bij het WK voetbal met een , met nooit eerder vertoonde, speciaal voor het evenement gemaakte tv-commercials. Verder wordt Ster Extra geïntegreerd in de nieuwe applicatie van de NPO, waarmee het bereik en de impact van de Ster Extra app moet worden vergroot.

Jaarverslag en jaarrekening zijn te vinden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie