Premium

Talpa ambitieus met tv-zenders: 'We willen naar ruim 21 procent marktaandeel'

De lineaire tv-zenders blijven een grote rol spelen in het nieuwe crossmediale bedrijf van John de Mol.

SBS Broadcasting heet vanaf nu Talpa TV, zo bleek vorige week tijdens de presentatie van het nieuwe Talpa. Met de zenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9 en on demand platform KIJK is de zendergroep nu derde in de markt. Nummer 1 worden is lastig, maar volgens CCO Peter de Mönnink wil Talpa TV 'meer competitief zijn'. 

Talpa TV heeft de ambitie om volgend jaar te groeien in marktaandeel in de doelgroep 25-54. De Mönnink: ‘We willen inzetten op meer dan 21 procent en dat is een behoorlijk statement, want groeien in de tv-markt is niet eenvoudig. Hoewel we wat optimistischer zijn over de kijktijd en tv-omzet in 2018. We doen het overigens als groep nu niet slecht, met een marktaandeel van 20 procent.'

Champions League
Vorige week werd een aantal nieuwe programma's gepresenteerd aan het publiek. Het meest in het oog springen de terugkeer van Peter R. de Vries met een misdaadprogramma (De Raadkamer) en de internationale spelshow The Wall.

Verder heeft John de Mol aangegeven de Champions League te willen behouden als na dit seizoen de rechten weer te koop zijn. Dat is nog allerminst zeker, zei hij vorige week, omdat het moeilijk concurreren wordt met de NOS. 'Zij hoeven niet terug te verdienen wat ze uitgeven.' Het is overigens nog wel even de vraag wat de Publieke Omroep kan uitgeven nu minister Arie Slob spreekt van tegenvallende reclame-inkomsten.

Grote tv-sterren?
Hoe Talpa TV de ambities gaat invullen, is nog onbekend. De Mönnink zegt wel: 'We kunnen bogen op een aantal tv-successen en die komen terug in de programmering, maar er komen zeker wijzigingen.' 

Betekent het dat Talpa TV een aantal grote tv-sterren gaat aantrekken? Daarover wil hij kwijt: ‘Een succesvol programma bestaat uit een presentator, een cast en een format. Je moet alle drie de elementen goed hebben. Dus ik denk ook dat er op alle drie wordt geschakeld.’

Tv-platform open voor talent
Talpa wil graag ook nieuw talent de kans geven. Een van de modellen die het mediaconcern gaat ontwikkelen is ‘Media voor IP (Intellectual Property)’. Het betekent dat Talpa zijn tv-platform openstelt voor producenten van buiten en niet alleen de eigen productietak. ‘Reguliere producenten, jonge contentmakers, maar ook mediabureaus’, zegt De Mönnink, ‘want die produceren eveneens content. We proberen de juiste formats te vinden die we op tv gaan uitzenden. Die formats willen we ook wereldwijd gaan vermarkten.’

Marktaandelen SBS
De vier lineaire zenders van SBS zitten dit jaar in de doelgroep 25-54 gezamenlijk (tot en met vandaag gemeten) op 20,03 procent (tijdvak 18.00-24.00 uur). SBS6 komt uit op gemiddeld 8,4 procent, Net5 op 5,1, Veronica op 5,5 en SBS9 op 1,1. 


In Adformatie deze week meer over het nieuwe Talpa Networks.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie