Terug in de tijd: Twitter, Borsato, H&M en Wijffels

In de laatste week voordat Molblog samen gaat met Marketingonline.nl, halen we nog een keer de meest opvallende artikelen terug, qua reacties.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de laatste week voordat Molblog samen gaat met Marketingonline.nl, halen we nog een keer de meest opvallende artikelen terug, qua reacties. We gaan terug in de tijd met  &;Twitter is onzin&;, het artikel  en de .

We vroegen jaren geleden aan de bezoekers van MolBlog wat ze van Twitter vonden. Het  antwoord van de marketeers was duidelijk: . Boven het polletje hadden we de kop ‘Twitter is onzin’ gezet. Om het nog een beetje aan te dikken natuurlijk…

Twitter startte in 2006, ons bericht verscheen in 2007. De eerste Twitteraars lazen ook marketingblogs (…) en ze waren het er uiteraard niet mee eens. En dat kregen we te horen;-) 156 reacties! Een kleine greep:

Tim:
Leuk om te zien dat Twitter in eerste instantie wordt afgeschoten in de poll en dat in deze comments vooral lovende reacties loskomen.

Als het zo veel emotie losmaakt kan het niet anders dan een gigantisch succes worden!! :-)

Trouwens, in bijvoorbeeld MSN namen en de WieWatWaar functie van Hyves is al wel te zien dat mensen graag laten weten wat ze aan het doen zijn. Een soort van push-persoonlijke-interesse-functie!


Maurits:
Hoe kom ik hier terecht?
Via Twitter!

Ik ben niet zo van de &;goedemorgen allemaal&; en &;heerlijk ontbijtje&; maar ik ben wel up to date door wat iedereen via Twitter laat weten.
To Twit or not to Twit, that&;s the question. Gewoon doen en kijken wat het voor je doet. En niet te snel oordelen, dat helpt vaak.


Marina:
hee wat leuk, een Twitter-dependance.
Ik heb net Salade Nicoise gegeten!


MF:
Ben inmiddels overgestapt naar wat sterkers dan koffie.

Theo:
Ik ga slapen


MF
Welterusten!

Alleen een posting over Twitter leverde zoveel reacties op... Duidelijker kon de boodschap niet zijn: dankzij Twitter verminderde het aantal reacties op weblogs fors.  Op Twitter was het immers makkelijker en sneller reageren.

Borsato
In het artikel ging Eric van der Palen stevig tekeer tegen de marketingmachine achter Borsato’s album Rood. Hem viel het op dat in de hele campagne niet 1 keer over de muziek werd gesproken… Nu was Borsato in die tijd inderdaad een sterk merk, het sterkste culturele merk van Nederland zelfs. Dus wisten een aantal boze Borsato-fans hem te vinden…

Marion
Erg he, als je zo groen van jalouzie ziet,om het feit dat Marco succes heeft en het lef heeft om telkens weer vernieuwend bezig te zijn.Marco staat niet gelijk aan een marketeer maar aan een man die steeds weer kwaliteit in zijn muziek en zijn performance legt...de kwaliteit van dit belachelijke artikel is ver te zoeken...

Mo
ik kan alleen maar zeggen dat ik het een smakeloos stukje schrijven vind,als ik jouw was zou ik me eens ECHT gaan verdiepen in alles rond om Marco,mischien dat je dan pas beseft wat je hier heb neer gekwakt!jij een muziekliefhebber?? laat me alsjeblieft niet meer zo hard lachen!

Pieter
Je weet wel heel erg weinig van de feiten af. Je had je beter in moeten lezen dit keer, want dit verhaal bestaat bijna alleen uit jou mening dat gebaseerd is op nonsens.

Janssen
Eric...blijkt wel dat jij geen verstand hebt van muziek..ondanks dat Marco dit niet zelf maakt is het toch een rasartiest..zie maar eens de kuip 6 keer uit te verkopen..10 keer sportpaleis in belgie..uitverkocht!!!
Maar smaken verschillen..gelukkig...En dat de naam Borsato gelijk als merk wordt betiteld...ik ben er trots op..trots om fan te zijn van Marco..een artiest die ondanks al zijn successen toch gewoon dezelfde supervriendelijke kerel is gebleven.

H&M
Nog een artikel dat werd opgepikt door niet-marketeers: een bericht van Marloes Wardenier over de komst van de H&M online shop. Marloes zegt in dit artikel: &;Bij aanvang was ik dan ook nogal sceptisch over de online shop van H&M, want waarom zou ik de kleding online kopen, terwijl ik in Rotterdam terecht kan in 5 winkels?&;

Jaren lang stond dit artikel in de hoogste zoekresultaten als shopmeisjes zochten op &;online shoppen bij H&M&;. Shoppers vonden ons artikel ook als ze problemen hadden met de H&M-site. En dat zagen we terug in de reacties onder het artikel 

Jaqcueline:

Hallo allemaal.

Ook ik wilde shoppen via het net bij hm. Maar ik kom echter niet op de site. Ik heb al van alles gedaan met de cookies enzo maar het wil niet lukken. pagina kan niet worden weergegeven. Heeft er iemand nog een tip?

hartelijk dank.

Gaby:
Ik begin zwaar enthousiast online te shoppen....is zowat alles uitverkocht! :(

Danielle Schouten:
: Aangezien Molblog een weblog is voor en door marketeers, niet te verwarren met H&M Nederland BV, wil ik graag alle dames met problemen verwijzen naar de klantenservice van H&M, te bereiken via klantenservice.nl@hm.com
.

Ingrid:
Ik hoorde vandaag voor het eerst dat h&m ook online is en toen ik thuis kwam benik gelijk gaan kijken maar wat ik ook vond het was alleen maar de home-page.toen heb ikalle berichten van hier nog eens na gelezen en zag toen dat iknaar een bepaalde pagina moest gaan.maar wat ik ook te zien kreeg waren wat artikelen maar geen link om te bestellen en ook geen link om de cataloges aan te vragen. wie o wie kan mij helpen. wil dol graag de cataloges aanvragen en on-line bestellen maar weet gewoon niet hoe.

En dat had gevolgen voor onze bezoekcijfers… Het artikel van Marloes was jarenlang 1 van de best bezochte artikelen van Molblog...

&;Maaarketing is de promotor van de wegwerpmaatschappij&;
Gelukkig wisten marketeers ons ook te vinden. op Molblog kwam naar aanleiding van het waarin Herman Wijffels de gevleugelde woorden sprak ‘Maaaarketing  is de promotor van de wegwerpmaatschappij’.

37 topmarketeers reageerden direct.

Hans Molenaar:
‘Dat ik als marketeer door een bankier de oren wordt gewassen komt hard aan. Als er 1 beroepsgroep zich nu even bij haar leest moet houden .... Doet deze week Rijkman Groenink nog even zijn mond open over bonussen. Hij mag pas weer wat zeggen over dit onderwerp als hij het boek De prooi uit zijn hoofd kent en alle zijn gegraaide bonussen terugstort danwel aan een goed doel geeft. Dat is er ook uit.’

Mark van Eck:
Het is natuurlijk het gebrek aan echte marketing (lees marktgerichtheid) die vele problemen heeft veroorzaakt. Maar laten we eerlijk zijn het feit dat het zo makkelijk is de marketeer als een autoverkoper in een hoekje te zetten, geeft ook te denken. Het is duidelijk dat wij ons vakgebied onvoldoende vermarkt hebben.
&;Het was inderdaad een provocerende opmerking van mijn kant. Bewust, want veel van wat uit het vak komt - gelukkig niet alles, want er is ook serieuze voorlichting - is toch gericht op het aanblazen, zoniet scheppen van behoeften.

Klaas Weima:
‘Mooie PR stunt van de bijna gepensioneerde Herman Wijffels. En: hij slaat de plank volledig mis. Volgens mij is meneer Wijffels zelf blijven steken in de jaren 70 toen marketing nog een middel was voor corporates om als een luchtbuks via massmediale middelen op consumenten te schieten, in de hoop deze in de kuit te raken.&;

Professor Ruud Frambach:
‘De heer Wijffels verwoordt een zorg die breder in de maatschappij blijkt te leven. Onlangs hebben Peter Leeflang en ik er in ons boek ‘Marketing aan de top’ op gewezen dat het afdwalen van een focus op het leveren van klantwaarde een belangrijke oorzaak is van de problemen waarmee het marketingvak te maken heeft. Indien marketing goed begrepen en goed toegepast wordt heeft zij juist niets met verspilling en het ‘belazeren’ van mensen te maken. Integendeel, marketing pur sang is gericht op het begrijpen van de factoren die het welzijn van de samenleving kunnen bevorderen en het zodanig hierop inspelen dat dit in het duurzaam belang is van alle betrokkenen.’

Onno Maathuis:
‘Herman Wijffels is zelf natuurlijk een fantastische marketeer. Onder zijn voorzitterschap is het merk Rabobank begonnen aan een opmars door te doen wat merken (en marketeers) moeten doen: de unieke kracht van een organisatie (product, ..., etc) op een relevante manier aan ons duidelijk maken.

Marketeers zijn daarmee dienend aan een belang, hetzij (moreel) goed of slecht. En voor de &;duurzame zaak&; zal nog heel wat denkkracht van marketeers nodig zijn om die te verankeren in het denken en doen van burgers en bedrijven.

De moraal van mijn verhaal: ik leerde van mijn moeder dat je een hamer kunt gebruiken om een spijker in een lat te slaan maar ook om een gat mee in iemands hersens. Dat maakt een hamer nog niet slecht of goed. Wel nuttig.&;

Ook Peter Verhoef van de Rijksuniversiteit Groningen reageert:

Verhoef:
‘De fundamentelere kritiek betreft het feit, dat marketing zich vooral verspilling in de hand werkt. De consument koopt producten en diensten, die ze helemaal niet nodig heeft en consumeert te veel.
Gevolgen zijn o.a. de uitputting van onze aarde, verslechtering van de kwaliteit van leven, en het ontstaan van typische Westerse gezondheidsproblemen. Om daar het vakgebied marketing de schuld van te geven is veel te kort door de bocht. De kern van het probleem is dat in ons huidige economische systeem de nadruk vooral ligt op financiële winstgevendheid. Bedrijven in dat systeem zullen dan vervolgens die middelen inzetten, om dit te realiseren.

Marketing wordt dan in dienst van deze doelstelling gezet. Zijn fundamentele kritiek zou zich dan ook moeten richten op de focus van bedrijven.
Marketeers gebruiken duurzaamheid hooguit vaak alleen maar instrumenteel, als een extra attribuut in de mix (milieu verkoopt momenteel goed!). Marketing zou dit echter meer moeten claimen vanuit een strategisch perspectief. Hierbij is een meer lange termijn benadering nodig.’

En als laatste reageert Wijffels zelf:

Wijffels:
&;Daarbij gaat het vaak ook om producten die zijn ontworpen op hoge doorstroomsnelheid. Vanuit de noodzaak tot een duurzame economie te komen zitten daar op zijn minst dubieuze aspecten aan, die m.i. aanleiding geven tot introspectie over de maatschappelijke rol van het vak.

&;Dat ter toelichting gezegd zijnde moet ik overigens melden door de veelheid van dingen die mij gevraagd worden geen ruimte te hebben om mij verder in deze discussie te mengen.

&;Ik hoop dat de beroepsgenoten ook zonder mijn inbreng in staat zijn de discussie te voeren en het vak te herijken in het licht van het prangende duurzaamheidvraagstuk.&;

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Bethany Woodfull
By demystifying for millions the power within electronic broadcast media such as teleseminars, webinars, podcasts and most recently, Google Hangouts, his followers learn to earn millions on their own terms. <a href="https://mybkexperience.me/www-mybkexperience-com/">mybkexperience.com</a>
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie