Tony’s Chocolonely inspireert Nederlanders het meest

Apple voor de tweede keer op rij de winnaar onder marketeers

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tony’s Chocolonely is uitgeroepen tot de meest inspirerende organisatie van Nederland in 2015. Dat blijkt uit de vijfde editie van de ‘Inspirerende 40’ van Synergie en Survey Sampling International. De top 40 werd tijdens een uitreiking bij BNR bekendgemaakt. Het jaarlijkse onderzoek onder consumenten brengt in kaart welke organisaties inspireren, en waarom. Sinds 2014 wordt ook een parallelonderzoek uitgevoerd onder marketingprofessionals. Daar was Apple voor de tweede keer op rij de winnaar.

Tony
Het onderzoek toont dat Tony’s Chocolonely Nederlanders vooral inspireert om zijn producten en om de houding en visie van de organisatie. Op beide pijlers scoort het chocolademerk het hoogst van alle genomineerden. Opvallend is dat Tony’s Chocolonely niet alleen de winnaar is, maar bovendien nieuw binnenkomt in de Inspirerende 40. Daarmee inspireert dit merk meer dan IKEA, dat in de twee jaren ervoor de koppositie hield. IKEA daalde naar de vierde plek. De tweede en derde plaats zijn dit jaar voor Tesla en Samsung.

Apple
Voor het tweede jaar op rij werd het onderzoek niet alleen onder consumenten, maar ook onder marketingprofessionals uitgevoerd. Daar was Apple opnieuw de grote winnaar, gevolgd door Tesla en Coolblue. Ook hier komt Tony’s Chocolonely in de lijst binnen, op de negende plek. Maar liefst 17 van de 40 organisaties zijn anders in beide rankings. Starbucks, Dille & Kamille, Rituals en Douwe Egberts komen in de top 40 van marketeers niet voor. Zij kijken juist naar Heineken, Schiphol, Vodafone, Randstad, TomTom, Shell, DSM en AkzoNobel. Het meest opvallende verschil in beide rankings, is te vinden in de scores van Apple en Samsung. Waar Samsung opnieuw gestegen is naar de nummer 3 onder consumenten, eindigt de organisatie onder marketeers op de 23e plek. En waar Apple voor marketeers de nummer één blijft, daalt het onder consumenten naar plaats 17.  


Enkele verrassende uitkomsten onder consumenten dit jaar: de rollen zijn omgedraaid voor Starbucks en Douwe Egberts. Starbucks is de grootste daler in de lijst en maakt een vrije val van 5 naar 18. Douwe Egberts stijgt en komt de top 10 binnen (van 18 naar 10). Grootste stijger dit jaar is Coolblue, die met 14 plaatsen de nieuwe nummer 5 wordt. Het staat één plek boven de tweede e-tailer Bol.com (6) in de top 10. Bijenkorf wordt door het brede publiek afgerekend op zijn keuze voor het exclusieve segment en verdwijnt – door een lage waardering voor de visie –  uit de top 40. Opvallend zijn ook de scores onder de supermarkten, waar Lidl dit jaar zowel Jumbo als Albert Heijn achter zich laat. Voor dienstverleners tot slot, blijft het nog niet eenvoudig om consumenten te inspireren: Triodos (24) is de enige die dit jaar in de lijst overblijft.

De uitzending van BNR Radio naar aanleiding van de inspirerende veertig beluistert u . In Tijdschrift voor Marketing 12 een uitgebreide analyse van de inspirerende veertig.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie