TV kijken via tablet populairder

Consumenten kijken vaker online Televisie dankzij de groei van het aantal tablets en smartphones en dankzij de toegenomen populariteit van TV app’s.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit is één van de uitkomsten het onderzoek uitgevoerd door Intomart GfK in samenwerking met CEBUCO, GAU, PMA, RAB en SPOT.

Het aantal tablet gebruikers is gestegen tot 4,3 miljoen Nederlanders en het aantal bezitters van een smartphone is in december 2012 ruim 7 miljoen. TV wordt via steeds meer verschillende schermen geconsumeerd, 34% kijkt weleens via de laptop, 30% via de PC (desktop), 16% via de tablet en 9% via de smartphone. Een jaar geleden waren deze percentages voor de laptop en de PC vergelijkbaar maar voor de tablet en de smartphone waren deze toen aanzienlijk lager, respectievelijk 5% en 6%. Hoewel de groep tablet-kijkers niet de grootste groep is, zijn deze kijkers wel de meest frequente kijkers, zowal live als uitgesteld.

TV app´s worden steeds populairder, zowel voor de tablet als de smartphone. Van de TV-apps worden achtereenvolgens YouTube, Uitzending Gemist en RTL XL het meest gedownload op de tablet. Voor de smartphone zijn dit achtereenvolgens YouTube, NOS en teletekst. Het onderzoek Trends in Digitale Media is in december 2012 voor de vierde keer uitgevoerd. De steekproef afkomstig uit het GfK online panel bestaat uit 854 Nederlanders van 13 jaar en ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor deze groep (87% van de bevolking 13+).

De tablet wordt vooral thuis op de bank gebruikt, door 89% van de internetters met een tablet. TV en tablet vormen samen de drivers voor online merk zoekgedrag. Dat blijkt onder meer uit onderzoek door Harris Interactive. Als tabletbezitters een interessant product zien op de TV gaat tweederde online op zoek naar meer informatie via hun tablet, noemt dat ‘bank en kussen e-commerce’. Onder 35 tot 44 jarigen is dat percentage zelfs 81%.

Hyves zakt verder weg
Van de internetgebruikers heeft 78% een of meerdere social media accounts. In vergelijking met de vorige metingen is Facebook verder uitgelopen en Hyves verder weggezakt. Inmiddels heeft 66% een Facebook account en 33% een Hyvs account. Twitter en Linked In volgen dan met respectievelijk 26 en 23%.

Profiel digitale TV kijker verbreed
In vergelijking met een jaar geleden is het profiel van de digitale TV kijker meer ‘gemiddeld Nederland’ geworden. Ouderen, lager opgeleiden, zware TV kijkers, zware radio luisteraars en lichte lezers zijn relatief meer digitaal gaan kijken en maken een inhaalslag op de early adopters.

De belangrijkste conclusies:
1.Bezit tablets en smartphones stijgt verder, bezit PC en laptop inmiddels stabiel
2.Men heeft steeds meer apparaten om het internet op te gaan
3.Tablet bezit groeit sterkst onder jongeren
4.Tablet gebruik meestal thuis op de bank (en dus voor de TV): ‘bank en kussen’ e-commerce
5.Een derde kijkt wel eens TV via de tablet
6.TV en video app’s het meest gebruikt op de tablet en bij smartphone in de lift
7.Online TV kijken blijft groeien: meer schermen versterkt positie TV
8.Profiel digitale TV kijker verbreedt
9.YouTube, uitzending gemist en RTL XL top drie tv-websites PC/laptop/netbook
10.Ook als apps zijn YouTube, uitzending gemist en RTL XL het grootst
11.Tijdens TV kijken met name internetten en e-mailen
12.Meeste reacties op TV-programma’s via Facebook

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie