Premium

Twan van Steenhoven (Big2) over reclamemuziek: 'Het is eigenlijk heel puur'

Verslag van het Adformatie paneldebat tijdens Buma Music in Motion.

Een van de onderdelen tijdens Buma Music in Motion, vorige week in de Tolhuistuin in Amsterdam, was een sessie over reclamemuziek. Een onderwerp dat blijkbaar leeft, want de zaal was goed gevuld. In deze sessie ging Rob Beemster, initiatiefnemer van Adformatie’s Reclamemuziek Top 20, in gesprek met Big2 (oftewel Twan van Steenhoven van The Opposites (de winnaar van de Top 20 in 2016), en Sebastiaan Roestenburg en Joep Meijburg van Ambassadors (onlangs nog winnaar van een zilveren ADCN Lamp voor sound design).

Van Steenhoven maakte met producer Paul Laffree muziek voor campagnes van YoungCapital en Tele2, beide klanten van Indie. Beemster vraagt hem of hij heeft overwogen om de winnende muziek voor Work van YoungCapital als single uit te brengen – zoals Lil’ Kleine en Ronnie Flex deden met het rapnummer Niet Omdat Het Moet van Tele2.

‘Nee, dat hebben we nooit overwogen. Omdat het zover niet is gekomen. Maar los daarvan: die gasten zijn jong, het is geinig. Maar over 5 jaar kunnen ze zoiets niet meer doen. Je kunt het ene moment niet rappen over Tele2 en het andere over liefde of misstanden in de maatschappij of zo.

‘Wat voor mij het verschil tussen reclamemuziek en mijn eigen muziek is? Praktisch: mijn eigen muziek maak ik eerst 80% zelf en haal er dan pas anderen bij. Nu werk je direct met anderen. Maar muziek is muziek, je probeert een gevoel over te brengen. Ik moet wel iedere keer een drempel over, maar uiteindelijk inspireert het mij: ik leer sneller beslissingen nemen – je kunt eindeloos blijven pielen. En het is ook wel relaxed; er hangt geen hype omheen, je bent heel puur met de muziek bezig.’

Puur dienend
Creative production studio Ambassadors maakte in opdracht van Selmore de animatie Gewoontedier voor ASN Bank, evenals de ‘sprookjesachtige’ muziek erbij. Beemster laat de film met en zonder voice-over zien, een wereld van verschil.

Roestenburg: ‘Zo hoor je heel duidelijk wat de functie van muziek en geluid is. Het eerste deel moet de kijker gelijk pakken en is daarom fris en loopt synchroon aan het beeld. Het tweede deel is wat serieuzer; dat gaat meer over de identiteit van de bank. Normaalgesproken wordt eerst het beeld gemaakt, nu liep het maakproces parallel aan de animatie. Dat is het voordeel als je meerdere disciplines in huis hebt.’

Twan van Steenhoven, alias Big2, en Joep Meijburg van Ambassadors

Is het soms niet frustrerend dat er door de fraaie muziek gepraat wordt? Meijburg lacht: ‘Ja, maar hoe je het ook wendt of keert: wat wij creëren is puur dienend. Bij Work van Twan is de muziek misschien meer leading, maar dan nog: alles staat in dienst van de boodschap. Als maker moet je blij zijn als er serieus over muziek wordt nagedacht. 9 van de 10 keer wil de klant iets vrolijks of gevoeligs.’

Ambassadors maakte onlangs ook de muziek bij de fantasierijke commercial A Nature Dream – het handelsmerk van boutique bureau Cloudfactory – voor cidermerk Strongbow. Althans, ze maakten een remake van het nummer It’s oh so quiet van Betty Hutton uit 1951 (dat de meesten zullen kennen van Björks versie).

Roestenburg: ‘De commercial is zo’n explosief verhaal, dat de muziek heel nauw luistert. Daarom moesten we het nummer helemaal opnieuw opnemen. Om het zo krachtig mogelijk over te laten komen, hebben we het helemaal in mono opgenomen, waardoor je het effect van een bigband uit de jaren ‘50 krijgt. Het leuk van zoiets is dat het toch eigen is, ook al maak je iets na in opdracht van een merk.’

'Iets met een banjo'
Tot slot was er aandacht voor het recente drieluik voor Tele2, Hoe dan?!, waarvoor Big2 en Paul Laffree eveneens de muziek maakten – en waarvan 2 spots zijn ingezongen door rappers Braz en Pete Philly.

Van Steenhoven: ‘Indie wilde iets van rockabilly muziek, iets met reggaeton en iets met een banjo. Gelukkig hadden we behoorlijk wat tijd, 3 weken (Roestenburg: ‘Wat een luxe!’). Maar als je dan de copy krijgt, denk je soms weleens: hoe krijg ik een heel boek in 20 seconden gepropt?’

Hij lacht: ‘Maar dan ga je aan de slag, en make it happen. Ik denk dat dat ook de rode draad is in al onze reclamemuziek: de lol.’ Meijburg: ‘Dat hoor je terug in de muziek. Ik vind het tof hoor. Er zit lekker veel vaart in.’
 

Adformatie Reclamemuziek Top 20 2017 op Noorderslag

In navolging van Adformatie’s aanwezigheid op Buma Music in Motion, hebben beide partijen uitgesproken om aandacht te blijven schenken aan reclamemuziek. Zo zal Adformatie weer een sessie hosten tijdens het Nederlands Film Festival (wederom samengesteld door Nils Adriaans) en wordt de winnaar van de Reclamemuziek Top 20 bekend gemaakt tijdens Noorderslag in Groningen, op zaterdag 20 januari 2018. Daarnaast verschijnt er in de printversie van Adformatie verspreid over het jaar een serie over reclamemuziek.

 

Bekijk hier de aftermovie van Buma Music in Motion van afgelopen week, met aandacht voor de Adformatie-sessie op minuut 2.01.

Sebastiaan Roestenburg van Ambassadors aan het woord.

Fotografie: Maurice Vinken/Kleurstof

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie