Unilever op de barricade voor seksegelijkheid

De fast mover: ‘Empowerment van vrouwen is een cruciale factor voor onder meer economische groei.’

Als onderdeel van de Sustainable Living-missie van Unilever, wil het concern vijf miljoen vrouwen een sterkere positie geven tegen 2020. Deze ambitie van Unilever geldt voor vrouwen binnen haar eigen activiteiten én voor vrouwen in gemeenschappen waar zij zaken doet. Unilever zegt in een bericht dat de focus daarbij ligt op ‘rechten’, ‘vaardigheden om succesvol te zijn’ en ‘kansen’. Unilever: ‘Wat betekent dat concreet? Meer vrouwen in managementposities en succesvol zijn in de huidige markt, maar ook vrouwen sms’en wanneer er water bij de waterpomp beschikbaar is en 6.000 vrouwen helpen hun veiligheid te verbeteren.’

J/M
Uit onderzoek zegt Unilever te weten dat vrouwen wereldwijd ongeveer 66 procent van het werk doen, maar dat ze slechts 10 procent van het wereldwijde inkomen ontvangen. Unilever: ‘Daarbij is twee derde van de arme mensen in de wereld vrouw. Of je als jongen of als meisje ter wereld komt, bepaalt in veel landen helaas nog in grote mate hoe je leven eruitziet.’

Beeld uit &;My beauty, my say&; van Dove (tekst loopt door onder afbeelding)

Why?
Empowerment van vrouwen is volgens Unilever een cruciale factor voor de ontwikkeling van mensen en voor economische groei, en essentieel om armoede uit te bannen. Unilever: ‘Vrouwen bepalen 65 procent van de consumentenuitgaven en wereldwijd zijn zij op dit moment de snelst groeiende groep consumenten. Ze zijn goed voor 77 procent van onze verkopen, 100 procent van de groei, meer dan 40 procent van het management en 30 procent van de kleinschalige boeren in onze distributieketen.’

Full potential
Unilever haalt het zogenaamde ‘full potential’-scenario van het McKinsey Global Institute aan, dat uitgaat van een gelijkwaardige positie op de arbeidsmarkt voor mannen en vrouwn. ‘Dat zou tot wel $ 28 biljoen toevoegen aan het jaarlijkse wereldwijde BBP. Dat is evenveel als het gecombineerde BBP van de twee grootste economieën in de wereld: die van de VS en China. Kortom, empowerment van vrouwen is niet alleen de juiste stap. Het is ook een essentiële stap om duurzaam te groeien.’

 

Hoe dragen de merken van Unilever bij?

Unstereotype ‘Onze kijk op gender aanpassen’
Volgens Unilever is genderidentiteit aan het veranderen. ‘Maar tot nu toe is onze manier van adverteren niet meeveranderd. Wij willen daarom de manier waarop mannen en vrouwen worden afgebeeld in reclame aanpassen aan het huidige tijdsbeeld.’

Aline Santos, executive vice president global marketing Unilever, zegt dat het concern positief kan bijdragen aan culturele verandering door op een verantwoorde manier gebruik te maken van zijn invloed. Santos: ‘Tegelijkertijd kunnen we via onze reclame een betere band opbouwen met consumenten. Deze beweging noemen we .’ meer. [Lees een interview met Bart Kuppens over uit juni van dit jaar. Kuppens: &;Het meisje in bikini met Unox-muts is een initiatief van De Telegraaf&;.]

Beeld uit video over &;Water Centra&; van Sunlight, tekst loopt door onder afbeelding

Dove – jouw schoonheid
De efforts van Unilever-merk Dove op het gebied van ‘’ zijn niet van gisteren. Jennifer Bremner, marketingdirecteur van Dove, vindt dat de schoonheid van een vrouw zou moeten worden gewaardeerd op haar voorwaarden. ‘Want Unilever gelooft dat de schoonheid van een vrouw niet mag worden gebruikt om haar prestaties te kleineren.’ meer.

Sunlight – Vrouwen meer tijd geven
Sunlight ondersteunt maatschappelijke initiatieven waardoor vrouwen makkelijker toegang hebben tot water. In 2013 ging Sunlight een samenwerking aan met Oxfam om in Nigeria twee Water Centra op te zetten. meer.

Dermalogica – Helpen succesvol zaken te doen
Jane Wurwand, oprichtster van Dermalogica, is van mening dat de snelste weg naar gendergelijkheid, ondernemerschap is. Wurwand: ‘En de snelste weg daarheen is training op specifieke vaardigheden of een heel gerichte opleiding.’ Op basis van haar eigen ervaringen bij de oprichting van haar huidverzorgingsbedrijf Dermalogica, is Jane van mening dat ondernemerschap vrouwen kan helpen financieel onafhankelijk te zijn. meer.

Sunsilk – Van kansarm naar kostwinner
In 2015 ging haarverzorgingsmerk Sunsilk samenwerken met Project Prabhat in India. Unilever: ‘Nu helpt het merk actief kwetsbare jonge vrouwen om financieel onafhankelijk te worden door middel van het programma Beauty Safar.’ meer.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie