Van géén naar ja-ja-sticker? 37% past voor reclame

Reclamesticker gaat folderbranche miljoenen aan omzet kosten.

Dat blijkt uit onderzoek van het Radar Testpanel onder bijna 40.000 respondenten. In Amsterdam geldt de maatregel al sinds dit jaar. Mensen kunnen in de hoofdstad de ja-ja-sticker op hun brievenbus plakken als ze reclamepost willen ontvangen. Doen ze dat niet dan krijgen ze ook geen reclame. Amsterdam verwacht dat hierdoor jaarlijks 1,8 miljoen kilo papier bespaard wordt.
 
Geen zorgen
Landelijk heeft dit moment bijna driekwart van de huishoudens géén reclamesticker op de brievenbus. Een kwart heeft dit dus wèl. Met 15% is de nee-ja-sticker daarbij het meest populair: géén ongeadresseerd reclamedrukwerk, wél huis-aan-huisbladen. Eén op de tien huishoudens heeft de nee-nee-sticker, en 2% de ja-ja-sticker die afgelopen jaar is ingevoerd in Amsterdam.
 

Als de ja-ja-stickers  in heel Nederland worden ingevoerd, zou 37% afhaken. Dit is het percentage respondenten dat aangeeft niet van plan te zijn om zo’n sticker bestellen. Dat komt bovenop het kwart van de huishoudens die nu al actief aangeven dat ze géén reclamefolders wensen te ontvangen. Ruim de helft van de huishoudens krijgt dan geen folders meer.

Eelco Lulolfs van branchevereniging MailDB maakt zich nog niet direct zorgen: “Twee derde wil de folders nog wel ontvangen. Er zijn dus nog steeds veel mensen die de folders willen ontvangen,' zei hij zaterdag in de studio van NPO 1.
 
Folders trekken winkelpubliek
Uit het onderzoek blijkt ook dat het rondsturen van de wekelijks aanbiedingen een beproefde manier is om bezoeker naar de winkel te trekken. 80% van de respondenten die de folderpakketten doorbladert past de inkopen aan op de aanbiedingen in de folders. Daarbij geeft 37% aan door de aanbiedingen in de folders weleens dingen te kopen die achteraf gezien eigenlijk niet nodig waren.
 
Als de grootste ergernis aan reclamefolders noemen de respondenten dat je ook folders krijgt waarin je niet geïnteresseerd bent. Ook papierverspilling (39%) en aanbiedingen die niet kloppen (30%) scoren hoog als bron van irritatie. 26% vindt dubbele folders vervelend, en 1 op de 5 ergert zich aan geen of te late bezorging.
 
Een nee-sticker op je brievenbus is overigens geen garantie dat je daadwerkelijk geen reclame ontvangt. Een kwart van de panelleden ontvangt de ongeadresseerde reclame die de sticker juist tegen moet houden. Maar liefst 53 procent ontvangt post 'aan de bewoners van dit pand' – dus zonder adres, wat volgens de Stichting Reclame Code eveneens onder ongeadresseerde post valt. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie