Premium

Van ‘I want my MTV’ naar ‘I am my MTV’

MTV zet vanaf nu vol in op user generated content. Elke Instagram- of Vine video die je deelt met #MTVBump maakt kans om – wereldwijd - uitgezonden te worden op MTV.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

MTV gaat de online wereld aansluiten op zijn tv-zenders en eigen online platforms en rolt vandaag internationaal MTVBump uit. Het is onderdeel van een grote ‘reinvention’ van MTV. Tanya Leedekerken, VP Marketing MTV International, zegt dat MTV de evolutie wil maken van ‘I want my MTV’ naar ‘I am my MTV’. ‘Dat zie je enerzijds terug in de communicatie en look & feel en anderzijds geven we de microfoon en camera aan de doelgroep.’

Volgens Leedekerken is er ‘unieke techniek’ ontwikkeld om online te koppelen aan de systemen van MTV. ‘Geen andere zender doet dat. Het geeft ons een grote kans om ons publiek in de spotlights te zetten, content te lokaliseren en heel actueel te zijn. ’ De user generated content die MTV van zijn fans gaat gebruiken, moet uiteraard bij de het merk passen. ‘Denk aan Jerome Jarre die Beyoncé tijdens haar concert deed giechelen toen hij haar en hemzelf op de camera zette. Je publiceert een video van een dergelijk moment met en we kunnen het binnen de kortste keren, binnen twee uur, op onze platforms publiceren. Dat kan zowel een van onze tv-zenders, in de promo break, zijn als de videoplatforms die we hebben.’

15 seconden
Een filmpje van een concert is maar een voorbeeld, de inhoud mag van MTV namelijk zo creatief, vreemd en prachtig zijn als je zou willen, maar de content mag nooit langer dan 15 seconden zijn. Je socialemedianaam wordt erbij getoond, dus het kan je meteen meer volgers opleveren. Natuurlijk zijn er ook do&;s en don&;ts om een video op MTV te krijgen. Judith Peters, VP Marketing & Product Benelux, zegt dat content juridisch wordt gecheckt en gemodereerd. ‘Daarnaast kijkt ons team vooral ook naar lokaal relevante content. We geven de fans echt een platform. Zij moeten samen met ons gaan bepalen hoe het nieuwe MTV eruit komt te zien.’


Tanya Leedekerken



Judith Peters

Campagne
Rondom de vernieuwingen is er een campagne ontwikkeld die in verschillende media is te zien. Al Shawn Mendes, Martin Garrix, Grumpy Kat en Rixton zijn een paar bekende namen die aan de campagne meedoen en al zijn begonnen met . Die zijn op te zien, waarop alle user generated content nog eens bij elkaar komt.

Leedekerken vervolgt: ‘Ook de MTV ‘Art Breaks’ worden vernieuwd. De Art Breaks zijn 30 seconden filmpjes waarin het werk van artiesten en kunstenaars wordt getoond. ‘Deze filmpjes moeten nog korter, luider en hyper-visueel worden en dus aansluiten bij . MTV moet eruit gaan zien zoals niets anders op televisie.’

Say it in Song
Volgens Peters is MTV nog altijd een sterk merk onder jongeren. ‘Zij hebben muziek als nummer-1 interesse en dat is ook ons DNA. We zien de zenders wereldwijd nog steeds groeien in bereik, met in het eerste halfjaar internationaal een groei van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De Benelux-zenders zijn stabiel en de online platforms groeien. Met onder meer MTV Bump nemen we een volgende stap in onze evolutie. We zullen steeds meer op een multiplatform manier content gaan produceren. We kijken bijvoorbeeld sterk naar programma’s met een “social” element.’
Leedekerken vult aan: ‘Een goed voorbeeld daarvan is het nieuwe programma dat we begin augustus lanceren: Say it in Song, over mensen die iets niet durven te zeggen tegen iemand en het daarom in de vorm van een lied doen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie