Premium

Victor Knaap over MediaMonks São Paulo: ‘Experiential zal net zo hard gaan als VR’

[INTERVIEW] Het digitale technologiebureau Cricket Brasil is vanaf vandaag het achtste internationale kantoor van MediaMonks. MediaMonks CEO Victor Knaap licht deze stap vanuit São Paulo toe.

Cricket zet de productie van het werk voor de Braziliaanse markt voort als MediaMonks São Paulo en gaat MediaMonks wereldwijd ondersteunen als hub voor de productie van installaties. Met het openen in Brazilië groeit het in-house productieteam naar 450 Monks wereldwijd en wordt de expertise verbreed naar physical computing, installaties en ander experiential werk. 

Waarom was het voor jullie belangrijk in Brazilië aanwezig te zijn?
‘Drie redenen. Allereerst: we kregen een hele grote klus voor Google Zoo rond Rio 2016. Zodoende kwamen we met steeds meer bureaus in contact. Er wordt hier erg goed werk gemaakt dat internationaal veel prijzen wint, bijvoorbeeld in Cannes. Als productiebureau zijn we afhankelijk van de creatieve ideeën van reclamebureaus.
Ten tweede lijkt Brazilië wel een eiland qua creatief werk: er gaat bijna geen werk uit of in. Ten derde de acquisitie van talent. Er zit hier enorm veel talent op het gebied van design, animatie en techniek.’


Waarom past dit bureau goed bij jullie?
‘Cricket is precies hetzelfde als wij. Ze zijn in 2004 begonnen en hebben dezelfde achtergrond. Verschil is dat ze gespecialiseerd zijn in experiential werk. Het bureau is vrij onzichtbaar, terwijl ze wel acht Leeuwen in Cannes heeft gewonnen. Installaties is een belangrijke productiediscipline waarin we graag in willen groeien. We kunnen hier alles. We kunnen robots bouwen. Het is een technologische speeltuin met stroomschema’s, engineers en 3D modelling.’ 

Wanneer zijn de eerste contacten gelegd?
‘Een jaar geleden. We pitchten tegen ze voor een project met Google Zoo. Deze klus was een maatje te groot voor ze. De mensen van Google vonden dat wij ze toch even moesten ontmoeten. Ik ging dus eigenlijk langs om mijn excuses aan te bieden dat wij de pitch hadden gewonnen. Maar toen raakten we in gesprek. Cricket is heel afhankelijk van de Braziliaanse markt, die nu overigens weer volop in recessie zit. Voor Cricket was het fijn om mee te kunnen doen binnen een groter netwerk. Dat geeft rust. Het management wordt partner in MediaMonks.’ 


Welke doelen heeft MediaMonks op de Braziliaanse markt? 
‘Bringing the best of Brasil to a global stage. Dit moet een wereldwijde hub worden voor de productie van installaties en dient als ondersteuning van de andere zeven kantoren. Andersom brengen wij naar Brazilië waar wij goed in zijn: film, animatie, websites bouwen.
Het is eigenlijk hetzelfde principe als met de overname van Stopp in Stockholm en LA vorig jaar. Dat bureau is groot in virtual reality en dat hebben we op die manier naar de andere kantoren gebracht.’

Over virtual reality gesproken. Bij de overname van Stopp zei je dat virtual reality door zou breken. Sta je nog achter die uitspraak?
‘Ja, het is al doorgebroken. Het gaat nog veel sneller dan ik toen zei. Wij hebben zelf al twintig virtual reality projecten lopen. Maar ook als je ziet welke investeringen Samsung doet en hoe hard Google Cardboard aan het verspreiden is. Alleen de kwaliteit van de content productie moet nog omhoog. Het is ook een arbeidsintensief traject van pre- tot postproductie.’

Welke rol gaan die installaties spelen op korte termijn?
‘Daarmee gaat hetzelfde gebeuren als met virtual reality. De grote spelers als Microsoft, Facebook en Google investeren al fors in physical computing, installaties en experiential. Microsoft kwam recent dat je al op 5 miljard punten wereldwijd kan ‘connecten’ met online.
Uiteindelijk gaat het erom dat je dingen aan elkaar kunt koppelen en location based profiling krijgt. Al die installaties zijn eigenlijk een soort casefilms, als in: dit is er mogelijk. Maar het gaat erom dat het echt toegevoegde waarde en data oplevert. Goed voorbeeld is wat men hier voor C&A heeft gedaan (Fashion Like). Dat won niet voor niets vier Leeuwen.’ 

 

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie