Premium

Vijf vragen aan Brechtje de Leij: 'De retailbranche kan nog veel innoveren'

Brechtje de Leij ontpopte zich afgelopen drie jaar als het 'gezicht' van Nu.nl, Per 1 november gaat ze aan de slag als product director bij Ice Mobile.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. Je bent maar erg kort Head of Brand NU.nl geweest (in juni werd ze benoemd). Heb je het gevoel dat je alles hebt kunnen doen wat je wilde?
&;Niet alles. Maar als brand manager heb ik een fantastisch &;15 jaar NU.nl B2B event&;  kunnen neerzetten. En ik heb meegewerkt aan de nieuwe merkstrategie waarbij NU.nl een ‘meer dan nieuws’ platform wordt dat context gedreven, relevante informatie gaat aanreiken. Het is een hele andere kant dan wat ik daarvoor deed (als Head of product development News, R.B.), maar interessant om te doen.
Echter, zoals ik schreef in mijn blog: product development ligt mij toch het meest. En dan mobiel in het bijzonder. Ik kwam toevallig met Ralph (Cohen, oprichter van IceMobile, R.B.) in contact, we dronken een kop koffie en dat klikte goed. Deze baan combineert precies wat ik uiteindelijk toch het allerleukste vind; toffe mobiele oplossingen maken in een wereldwijd opererend bedrijf. Een kans die ik niet kon laten liggen.&;

2. In hoeverre heeft de huidige personeelscarousel bij Sanoma meegespeeld bij je besluit?
&;
Niet. Sanoma is in beweging. Er is een nieuwe ceo, een nieuwe digitale topman en er zijn nieuwe frisse mensen op diverse andere posities. Dat is logisch als een bedrijf een transitie doormaakt.&;

3. Je geeft aan dat je je verheugt om weer producten te gaan ontwikkelen. Dat kon je bij NU.nl ook?
&;Ja, maar dat zat meer in mijn vorige functie. En daar ligt uiteindelijk toch meer mijn hart.&;

4. De meeste retailers hebben nu toch wel een app zou je denken?
&;Maar hebben ze ook een mobiele oplossing die past bij hun doelstellingen? Vanuit mijn mobiele expertise heb ik vaak genoeg met bedrijven gepraat die ‘iets met een app’ willen of doen, maar een middel is geen doel an sich. Vaak zie je dat apps worden gedownload, maar niet gebruikt of niet zijn gemaakt vanuit een goede business case. Soms is de enige reden dat – ik zeg dit wat gechargeerd- de marketeer het tof vindt om in de kroeg aan zijn vrienden te laten zien dat er een app in de app store staat.
Een app bouwen, onderhouden en vooral gebruikt laten worden, is echt een vak. Ik denk dat met iBeacons, connected objects zoals Amazon Dash en de nog steeds groeiende mobiele markt de retailbranche nog veel kan innoveren. Dit met als doel om in de hele customerflow waarde toe te voegen waardoor de consument uiteindelijk leuker, beter en prettiger zijn aankopen kan doen.&;

5. De retailmarkt zit in zwaar weer. Niet bang dat je daar dezelfde toestanden gaat meemaken als bij Sanoma?
&;Nee. De overname door Data Alliance levert Brand Loyalty en Ice Mobile een sterke positie op de wereldwijde food retail markt. Overigens heb ik zelf geen ‘toestanden’ meegemaakt bij Sanoma. Integendeel, de digitale tak groeit. En bij NU.nl gaat het al helemaal goed. In mijn tijd zijn er eerder méér mensen bij gekomen dan vertrokken. Maar ja, uitgevers hebben het lastig. Dat maakt dat je keuzes moet maken en vernieuwen. De enige constante is verandering. Dat geldt ook voor mij.&

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie