Volkskrant schrijft reclamewedstrijd uit

‘Een slecht idee kun je niet verhullen in een dagbladadvertentie.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is de gedachte achter de wedstrijd die de Volkskrant uitschrijft onder vooraf geselecteerde en benaderde reclamemakers, onder de noemer de Creative Press Challenge. De officiële uitdaging luidt: ‘Maak een campagne die op een relevante en creatieve manier gebruikmaakt van het gedrukte dagblad.’ Het onderwerp voor de campagne-in-één-pagina is , de organisatie die probeert onafhankelijke pers voor iedereen, waar ook ter wereld, toegankelijk te maken.

Voor een dagbladadvertentie zijn reclamemakers - zegt de Volkskrant - gedwongen om te starten vanuit een goed idee, omdat een slecht idee niet verhuld kan worden in een dagbladadvertentie. ‘Want je hebt geen filmpjes, likes en (al dan niet ingekochte) tweets ter beschikking om een rookgordijn mee op te trekken.’

Foto: Corriette Schoenaerts

Het idee voor de wedstrijd komt van Thijs Biersteker, digital creative bij Nomadic (ex-W+K Amsterdam), die in 2008 een Young Print Lion in Cannes. Begin dit jaar zat Biersteker ook in de jury van de ‘Crea Bea’ inhaakwedstrijd, ook uit de koker van de Persgroep. Biersteker: ‘In print heb je maar één kans om je doelgroep te overtuigen. Een printadvertentie is dan ook de ultieme toets of het idee, de boodschap achter een multimediale campagne, klopt. En zo kun je dus gemakkelijk het kaf van het koren scheiden.’

Dideke van Lieshout, director b-to-b marketing en communications bij de Persgroep Advertising zegt ervoor te hebben gekozen om de wedstrijd exclusief met de Volkskrant te doen. 'Omdat we niet alleen het winnende werk, maar ook de winnende creatief zelf een podium wilde geven. En de Volkskrant het best bij de doelgroep - creatieven - en het onderwerp - bij de lezers - aansluit.' De makers van de winnende advertentie worden geïnterviewd in het Volkskrant-katern V.

Belangrijker wellicht: hun bijdrage zal worden ingestuurd naar het Cannes Lions Festival of Creativity, in 2014. Nederland doet het al jarenlang ronduit belabberd in de categorie Press. Ondanks 45 inzendingen dit jaar, bleef een vermelding op de shortlist – en dus een bekroning – uit, net als de vier voorgaande jaren.

Voorheen organiseerde Cebuco (toen nog mediumtypepromotor voor dagbladen, tegenwoordig verbreed naar marketingapparaat van nieuwsmedia), de jaarlijkse creatieve wedstrijd Dagbladgoud. was Dagbladgoud 2010, uitgereikt in maart 2011. De Telegraaf organiseerde in 2012 voor de laatste keer een , onder de naam 'De Wakkere Inhaker'.

.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie