Volkswagen komt met Uber-achtige dienst voor gedeelde ritten

Nederlands bureau speelt grote rol bij de uitrol.

Moia, de mobiliteitstart-up van Volkswagen Group, introduceerde eerder deze maand een nieuw concept dat iets weg heeft van Uber. Met een app kan de gebruiker namelijk een rit bestellen, máár in tegenstelling tot Uber worden deze ritten gedeeld met andere gebruikers én zijn de voertuigen elektrisch.

Grote steden ontlasten
Het concept werd deze maand geïntroduceerd als ‘Moia, Social Movement’. Volgens Volkswagen is het voertuig zo ontworpen dat de drempel om een rit te delen lager wordt. Zo biedt het ontwerp veel persoonlijke ruimte en comfort. Het automerk stelt dat er op dit moment nog veel weerstand is tegen gedeelde ritjes.

In het voertuig kunnen maximaal zes personen worden vervoerd en het is de bedoeling dat de verkeersdruk op grote steden wordt verminderd, zodat de vervuiling daalt en de leefbaarheid wordt verhoogd. De verkeersdruk zou met negentig procent kunnen worden verminderd. 

Met een app kan de gebruiker een rit boeken en meteen afrekenen. In de app is zichtbaar welke voertuigen beschikbaar zijn en wat de prijs is van een ritje. Een algoritme zorgt ervoor dat reizigers met dezelfde bestemming met hetzelfde voertuig worden vervoerd.

Op deze manier wordt op de meest efficiënte manier de capaciteit van het busje en de route gebruikt. In het busje zelf heeft de passagier veel beenruimte en kan er gebruik worden gemaakt van leeslampen, USB-poorten en WiFi.

Amsterdamse inbreng
De introductie van dit nieuwe concept heeft ook een Nederlands tintje. Zo is het Amsterdamse bureau KRFL verantwoordelijk voor de naam, visuele indentiteit, branding, VR-ervaring, tagline en de lanceringscampagne. Moia werd aan het grote publiek gepresenteerd tijdens Techcrunch Disrupt in Berlijn. Met behulp van VR werd het mogelijk om een rondleiding door het design en alle functies van het voertuig te geven.

‘De manier waarop we over mobiliteit denken moet echt veranderen als we in de toekomst meer leefbare steden willen, en dit is een heel belangrijke stap in die richting’, zegt Hesling Reidinga, Executive Creative Director bij KRFL.

‘Moia is een grote en gedurfde visie over hoe steden in de toekomst kunnen opereren. We moesten het merk voorzien van een inspirerende en gedurfde visie, die we tot uitdrukking brachten in de regel 'social movement', een visie die laat zien hoe mobiliteit iedereen kan beïnvloeden en hoe ieders betrokkenheid nodig is om dingen positief te veranderen.’

Moia-ceo Ole Harms zegt dat KRFL niet alleen de naam en identiteit heeft gecreëerd. ‘Ze hebben ons geholpen ons merk te definiëren, onze kernvisie op 'social movement' uit te drukken en onze ambitie tot leven te brengen met onze 'one million cars off the road'-belofte.’

Het Moia-voertuig is in tien maanden ontwikkeld door Volkswagen Bedrijfsvoertuigen en Volkswagen Osnabrück. Het busje heeft een actieradius van meer dan driehonderd kilometer en kan in een half uur tot tachtig procent worden opgeladen. Eind 2018 zal het concept worden gelanceerd in Hamburg.

Credits
Bureau: Khanna Reidinga Faralley Lebon (KRFL)
Regisseur: Lutz Hattenhauer
Productiemaatschappij: Markenfilm Crossing

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie