Waarom Harry Piekema niet in de Adformatie100 staat

Stel dat Adriaan Thierry, sinds een jaar chef marketing, format en e-commerce bij Albert Heijn, Albert Heijn zou verlaten. Zou daar een heus nieuwsbericht mét foto over in Het Financieele Dagblad verschijnen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Stel dat Albert Heijn-marketeer Alfred Levi – op in de Adformatie100 van 2013 – weg zou gaan bij Albert Heijn (quod non), zou hij dan verschijnen in een afscheids-televisiecommercial van Appie? Compleet met een niet te missen ‘Tweede-doos-gratis’-tissuedoos-aanbieding?

Zou Simon Neefjes, directeur van AH’s reclamebureau TBWA\, vereerd worden met een afscheidscommercial op tv als hij het Amsterdamse bureau verruilt voor pakweg Aegon, een billboardexploitant of een schilderskwast of camera? Zou hij een bericht met foto in het FD krijgen?

We betwijfelen het. Toch was Neefjes in 2013 de meest Onmisbare m/v in het Adformatie-vak: hij prijkte op 1 in de Adformatie100, waarvan op 8 januari 2015 de vernieuwde editie verschijnt (op welke plek zal Neefjes nu staan? – we verklappen nog niets).

Sprookje

Maar Harry Piekema aka Meneer Van Dalen aka Nederlands sympathiekste supermarktmanager, die tien jaar als reclameman voor AH werkte, krijgt alles. De acteur krijgt het sprookje. Een heuse laatste - 153ste - Albert Heijn-commercial waarin hij de hoofdrol speelt. En zijn vertrek schopt het tot headliner in niet alleen de vakmedia maar ook in alle dagbladen, van Volkskrant tot AD tot NRC Handelsblad (kop: ‘Afscheid van een reclame-icoon: “meneer Van Dalen” vertrekt bij AH’).

Piekema werd in 2013 niet genoemd door vakgenoten als man die zij het meest zouden missen als hij niet meer zou werken in het reclamevak. Hij werd in december 2014 ook niet genoemd voor de nieuwe Adformatie100. 

Desondanks wordt hij nu uitgezwaaid door Albert Heijn, TBWA\, Adformatie én andere marcomvakbladen alsof er een keizer of koning vertrekt. Alsof Geert Wilders de Tweede Kamer verruilt voor een kibboets in Israël. Alsof koningin Máxima aankondigt te remigreren naar Argentinië om haar zieke vader te verzorgen. Alsof Martine Bijl voor de vijfde keer heintjedavidst.

Onno Hoes kreeg minder aandacht toen hij wegging als burgemeester uit Maastricht. Columniste Elma Drayer die om een rel vertrok bij Trouw krijgt nog niet een kwart van de publiciteit van een slechts denkbare AH-filiaalchef, haast even virtueel als Sweetie, het lokmeisje uit de Terre des Hommes/Lemz-campagne.

Misbaar

AH’s reclamebureau TBWA\ komt in januari al met een commercial voor Albert Heijn zónder Piekema, vertellen TBWA\Neboko&;s Esther Brouwer en Ernst Jan van Rossen op Adformatie.nl.

Hij blijkt dus misbaar.

En dus niet onmisbaar. Dat is een troost voor al die 49 mensen in het vak die wel in de 2013-editie van de Adformatie100 voorkomen maar niet meer in de 2015-editie.

Het kan. Niet genoemd worden en tóch heel belangrijk zijn. Voor hen zit nog altijd een afscheidscommercial in het vat.

‘Ieder van ons is veel meer (en veel minder) dan wat we ons voorstelden te zijn’, zegt zenboeddhist/auteur Joan Tollifson in haar boek Nothing to Grasp (2012). De leuning beweegt, bezwoer FHV-bbdoïst Goos Geursen ( in Adformatie100 2013) al.

De -lijst van 2015 wordt op 8 januari bekend gemaakt op , het nieuwjaarsevenement van de marketingcommunicatiebranche.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie