Premium

Waarom zijn we in Cannes?

De een gaat naar Cannes voor de creatieve inspiratie, de ander komt vooral voor de netwerkborrels. Zes Cannes-gangers over waarom ze gaan en wat ze ervan verwachten

Rogier de Bruin, creative director Indie Amsterdam:

Wat ik mooi vind aan dit oude Franse festival, is dat het zo Amerikaans is. Cannes is overdadig, ongegeneerd, en onverminderd optimistisch. In ieder geval dat laatste helpt ons vak vooruit. Stiekem is dat ook gewoon zo. Ons vak was nog nooit zo leuk. Nu de kaders zijn verdwenen, kan opeens alles. En als je weet waar je heen wilt met je bureau, werkt dat bevrijdend. 

Met Indie hebben we een focus op de popcultuur. We graaien uit de pot van muziek, videoclips, film, kunst, design, en internetcult. Omdat we willen dat onze merken populair zijn en hun reclame entertainment is. Met die blik gaan we naar Cannes, en laten we ons inspireren door relevante sprekers.

Dat lijstje is weer vingerlikkend lekker. Zo gaan we naar hiphop icoon A$AP Rocky om te horen waarom juist deze muziekstroming vooroploopt in het omarmen van merken.

We gaan van Shazam, Spotify en Wyclef Jean horen hoe technologie de muziekindustrie totaal heeft getransformeerd. We gaan luisteren naar designer Alexander Wang, die praat over hoe Adidas een creatieve cultuur creëert waarmee het al decennialang relevant blijft voor de doelgroep.

We gaan van Netflix horen of en wanneer de eerste high-end serie, geïnitieerd door een merk, on air gaat. En van filmregisseur Martin Campbell hoe we die content moeten produceren.  

We gaan aanschouwen of frictionless computing van Amazon Go, Google Home en de Snapchat Spectacles het leven handsfree maken.  En we gaan naar Pussy Riot, omdat het kan. Kom maar op, Cannes.

Ysabelle Tierie, winnaar van een zilveren Lamp voor het omgekeerde McDonald's-logo tijdens Koningsdag, junior creatief TBWA\Neboko:

In Cannes zou het moeten gaan over de impact van je campagne. Niet over je impressies, views of likes. Maar over wat de campagne daadwerkelijk heeft gedaan of kan doen voor de wereld.

Op dit moment zijn er zoveel goede initiatieven en ideeën die de wereld een stukje beter kunnen maken. Maar het draait allemaal alleen nog maar om de casemovies. Als er genoeg content is houden ze op met de campagne. En dat is jammer.

Als we projecten zoals de School for Justice (Free a Girl) en de Tap Water Project (Unicef) zouden belonen met een Leeuw én een budget voor het voortzetten van de campagne, hebben we een goede kans hebben om de echte problemen van deze tijd op te lossen.

Philip Brink, winnaar zilveren Impact Lamp (voor The Island of All Together) en medeoprichter This That + The Other

Waar kan over zou moeten gaan? The work, the work, the work. Laten we (iets) minder zuipen, minder netwerken, minder slap lullen, maar gewoon ons verdrinken in het beste creatieve werk dat er op dit moment op aarde wordt gemaakt.

Natuurlijk zou het mooi zijn als het gaat over de maatschappelijke impact die creativiteit kan hebben. Maar laat het ook vooral een plek zijn waar een goed idee wordt beloond gewoon omdat het een steengoed idee is (en steengoed is uitgevoerd).

Laten we het even niet hebben over impact, of resultaat, of case studies, maar gewoon over ideeën die leiden tot kortsluiting in je hersenpan. Laat Cannes een plek zijn waar je barstensvol inspiratie vandaan komt, waar je stinkjaloers wordt en gedreven om hier volgend jaar weer te staan. 

Frank Houben, Director Communications & Corporate Identity KLM:

Er zijn vier redenen om woensdag en donderdag naar Cannes te gaan. Ten eerste: we hebben de campagne ‘Bonding Buffet’ ingezonden. Het zou geweldig zijn als we dit jaar wederom met een Lion het vliegtuig instappen.

Ten tweede: Ik heb afspraken met onder andere Spotify, Vice en een diner met de VP Emea van Facebook, Nicola Mendelsohn

Ten derde: ik zit met een aantal internationale cmo’s in een panel bij het prachtige initiatief Embassy of Dutch Creativity om te praten over ‘The creative Marketer’.
En last but not least hoop ik vakgenoten te spreken bij de vele events en borrels, zoals de Adformatieborrel. En uiteraard is de MassiveMusicMediamonks Party een must.

Mark Schoones, Creative Lead WPK The Agency

Vanuit de expertise van ons bureau ben ik benieuwd naar het aandeel van content marketing in het hele circus Cannes. Op persoonlijk vlak hoop ik dat ik onder de Zuid-Franse zon de kans krijg om wat inspirerende vakgenoten te spreken.

En uit praktische overweging hoop ik dat m'n bagage aankomt, aangezien we maar liefst drie afleveringen van onze podcast The Brief op locatie opnemen. En dat gaat zonder microfoon en mengpaneel niet zo lekker.

Zelf ben ik nog een onvervalste Cannes-maagd, dus verder weet ik niet goed wat ik kan verwachten. Los van onvermijdelijke netwerkgeweld dat me steevast fascineert. Alleen er vanaf een afstandje naar kijken is al vermakelijk. Een soort safari. In de zon. Met collega's. En drankjes. 

Mark Muller, partner/creative director Achtung!mcgarrybowen:

Cannes draait om het meest inspirerende werk van over de hele wereld. Het festival pretendeert ook niet heel veel meer te zijn, maar daarover wordt wel elk jaar weer verhit gedebatteerd. Dat is ook een taak van Cannes: discussie waar het over moet gaan.

Realiteit is dat er steeds meer merken zijn die een bijdrage willen leveren om de wereld iets beter te maken, consumptiepatronen te veranderen. Maar het lijkt soms wel alsof mensen ongemakkelijk worden als het ergens over gaat. Creatieven voorop, want die zijn gek genoeg vaak enorm behoudend.

Het people-planet-profit-model krijgt veel navolging en dus is veel aandacht in Cannes voor dit type werk. Maar het is niet de schuld van de Superhumans als er niet genoeg prijzen overblijven. De lat ligt hoger, en de blik is niet gericht op vandaag maar op morgen. 

 

Reclame die geenszins van plan is de wereld te veranderen vormt nog steeds het leeuwendeel van wat mensen elke dag zien. Eén weekje per jaar kunnen we ons in Cannes, en voorafgaand tijdens D&AD, laten inspireren hoe het ook anders kan.

Jacqueline Bosselaar, medeoprichter Het PR Bureau:

Het dringt door dat we het steeds minder van de overheid moeten hebben als het gaat om vooruitstrevende maatschappelijke thema’s. Maar het is misschien wel juist deze trigger die onze wereld sterker maakt dan ooit.

Want nieuwe wereldgrootmachten staan op en nemen het voortouw: Facebook, Tesla, Disney en zelfs Shell (wat je er ook van vindt). Het lef en de 'maatschappelijk spierballen' die deze bedrijven tonen, vormen een onuitputtelijke bron van inspiratie voor creatieve communicatie.

Merken en organisaties die deze rol oppakken omdat ze ergens oprecht in geloven, en dit op een inspirerende manier onder de aandacht brengen, die hoop ik te zien in Cannes.

Ik geloof dat wanneer merken maatschappelijke thema’s kiezen, een mening daarover durven te hebben, en hun bijdrage aan een betere wereld vormgeven, die wereld ook mooier wordt. Denk aan voorbeelden als ASR of Triodos.

Edward de Bono, Brits psycholoog, arts en managementauteur, zei: ‘Creativity involves breaking out of established patterns in order to look at things in a different way.’ In Cannes hoop ik dit te zien met werk dat iets toevoegt aan de maatschappij en echt vanuit de kern van het merk een verschil durft te maken. 

Thomas Reinhold, copywriter

Alarm!? Lawaai! Wekker Cannes Lions gaat af. De reclameminnende mensheid ontwaakt, richt zich op, wrijft de twijfel uit de ogen en stoft het laatste budgetgeneuzel of tag-on sores van de schouders. 

Klein bier bestaat niet in ons conceptueel nirvana. Vanaf nu denken we alleen in groot. Groot én Good. Zoals in ‘Refugee Nation’.  De zon prikt door de Zuid-Franse wolken, de stralen verwarmen ons zelfs hier op Hollandse bodem. 

Cannes inspireert, wekt, grijpt je bij de schouders en schudt je even door elkaar. Meer dan ooit voel je dezelfde ambitieuze onstilbare honger, die bezit van je nam toen je nog maar net werd onderdompeld in dit prachtige werk. 

Eén blik op ‘Fearless Girl’ en de batterij voor het komende jaar laadt langzaam op. Je weet opeens precies wat je de komende maanden en briefings te doen staat. Denk door, druk door, maak meer, blijf aandringen, dat ene idee moet er gewoon door.

Een mist van cynisme lijkt soms het bureau binnen te sluipen? Verdwenen. Hoe kan het ook anders? Wie kan nog klagen, als je na het zien van Channel 4’s ‘Superhumans’ doelen kan stellen? Wie klaagt er nog, als je kennis kan maken met ‘Meet Graham’, en ‘Did you mean Mailchimp’ van Droga5. 

Meteen zin om met pen & notitieboekje het brein af te tasten naar minstens even mooie ideeën. Elke inzending is heen uitdaging om hetzelfde te doen. Of te willen doen. Trouwens, noteer in het zojuist te voorschijn getoverde Ideeënbijbeltje 'Nike Unlimited Stadium'.

Een inspirerende grootse ondergrens voor 2018. Dat is zo mooi van een omgeving die helemaal in het teken staat van topsport: je kunt hier alleen blijven als je zelf ook topatleet wilt zijn.

En dat ben je. Kom maar op 2018; elk concept, elke fucking wobler of salesbriefing, elke dit-is-gewoon-een-moetje: alles is een kans. Zoals de briefing voor 'Netflix Learn Spanish with Narcos' dat ook eerst was. 

Ondertussen mogen we weer even naar school. Tijd om jezelf opnieuw uit te vinden. De muurtjes van het doolhof, waar je de weg zo goed kende, zijn weer verschoven; vind opnieuw je weg tijdens inspiratiesessies van sprekers, workshops, merken, toepassingen van AI, Virtual en Mixed Reality, Snapchat, Youtubers, Vloggers en Wechat. 

Ondertussen leren we nog meer van de innige omhelzing tussen popcultuur en reclame. We reizen aan de Cote d’Azur van milennial naar Gen Z. Reclame A-B-C geherdefinieerd. En natuurlijk: alles is Good. Daar zou men wellicht een aparte Cannes Lions Editie voor mogen oprichten?

Marcel Hartog, executive creative director J. Walter Thompson Amsterdam (per 1 augustus parter bij Joe Public Take-Away Advertising)

Het gaat voor mij vooral om de borden in de grote hal van het Palais. Daar is het lekker koel en hangen categorieën waarvan je veel kan leren en waarin voor Nederlandse bureaus nog wat te halen valt: Direct, Promo, Media, Cyber, PR, Outdoor (de paar gigantische uitschieters van de laatste jaren maskeren dat we in Cannes in de breedte steeds minder winnen. Een shortlist of courtesy bronsje voor een jurylid is al heel wat). 

Twitter- outdoorcampagne (Grand Prix Cannes 2017)

Ook belangrijk: bijkletsen met landvakgenoten. Is in Amsterdam geen tijd voor, dan maar aan de Croisette. Eurosport is helaas gestopt met  het Beach Soccer, een mooie gelegenheid voor een praatje tussen de wedstrijden.

Des te belangrijker is de Oranjeborrel. Op het dak moet je erbij wezen. En dan door naar Mmmmission. Wil de hele wereld naartoe en toch is het een Hollands feestje met veel bekenden. Gutter Bar maar niet doen deze keer. Oja, toch wel.

Dan een tip voor de donderdag of vrijdag: de boot naar Îles de Lerins. Voor 16,50 heb je een retourtje naar deze onbewoonde eilandjes pal voor de kust. Het schip vertrekt elk uur, de hele ochtend door vanuit de oude haven en einde middag terug.

Halte Saint Honorat uitstappen en een rustig plekje zoeken om, getergd door al het winnende werk van anderen, zelf iets goeds te verzinnen dat volgend jaar kans maakt. Proviand mee, af en toe een frisse duik en niet je tenen stoten aan een zeeëgel. Dat kan lelijk gaan ontsteken.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie