Wat voor gevolgen heeft streaming voor muziekindustrie & consument?

Kari-Anne Fygi, redactie | 10 april 2017, 11:59

Mensen luisteren naar meer artiesten als ze een streamingabonnement hebben.

Het succes van streamingdiensten als Spotify, Soundcloud en Deezer gaat ten koste van diensten als iTunes waarbij de consument eigenaar wordt van de aangekochte muziek.

Consequenties
Onderzoekers Hannes Datta, George Knox en Bart Bronnenberg, werkzaam aan het departement Marketing van de Tilburg School of Economics and Management van Tilburg University, keken naar wat dit voor consequenties voor de muziekindustrie en voor de consument heeft

Ze verzamelden een grote hoeveelheid data over het luistergedrag van individuele consumenten op digitale muziekplatforms. Ze onderzochten wat op korte, middellange en lange termijn het effect was wanneer consumenten overstappen op streamingdiensten.

Meer muziek luisteren
Een half jaar nadat consumenten een streamingdienst gebruiken, is de hoeveelheid muziek die ze beluisteren toegenomen met 49 procent. Het aantal unieke artiesten die ze na die periode beluisteren is toegenomen met 32 procent.

Verder bleek dat consumenten die gebruikmaken van streamingdiensten steeds vaker bij kleinere artiesten uitkomen. Maar het blijft wel moeilijker voor deze musici om onder de aandacht van de consument te blijven.

Onbekende artiesten
Een andere ontdekking is dat consumenten sneller kennismaken met voor hen onbekende artiesten. Juist bij diensten waarbij muziek aangekocht moet worden, zoals bij iTunes, zullen de kopers minder snel experimenteren met nieuwe muziek, vanwege de te betalen prijs per lied of album.

De aandacht voor een breder pakket van artiesten op streamingdiensten leidt mogelijk tot een verhoging van aanvullende producten zoals live-optredens, menen de onderzoekers.

Grotere tevredenheid 
En, zo ontdekten de onderzoekers ook, streamingdiensten leiden tot een grotere tevredenheid bij consumenten omdat ze nu een bredere range van muziek kunnen beluisteren.

Het onderzoeksartikel ‘Changing Their Tune: How Consumers' Adoption of Online Streaming Affects Music Consumption and Discovery’ verschijnt binnenkort in Marketing Science.

Over de auteur

Kari-Anne Fygi
Journalist, blogger, eindredacteur van Tijdschrift voor Marketing & Adformatie (Adfo Groep). Lees meer over Kari-Anne Fygi

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Spotify

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs