Winks missie: 'the aim of the game is to feel real good'

Een interview over kleurrijke Winkers, nieuwe avonturen en een dosis rock-'n-roll.

, experience marketing bureau met kantoren in Amsterdam en New York, bestaat twintig jaar. Het bureau werkt internationaal in  en  en wil merken ‘echtheid, menselijkheid en magie’ meegeven. De oprichters aan het woord. 

Wat was de aanleiding om Wink op te richten? Arne Koefoed (Head of Ideas, 49 jaar): ‘Wink is niet bewust opgericht, het is meer een beweging dan een bedrijf. Geboren in de wilde jaren &;90, met de eerste bontgekleurde acid-feestjes, waar de multimediale, interactieve en creatieve eigenschappen van het format &;feest&;, in combinatie met het gezamenlijk vieren van het leven, in de urgentie van een tijdelijke setting, ons hart gestolen heeft. Waarna we organisch, zonder vooropgezet plan uitgegroeid zijn tot een echt bedrijf met immer een serieuze knipoog.’

Wat was de grootste uitdaging? Bart Bruinsma (Big Boss, 48 jaar): &;Dat is om de balans te behouden tussen professionaliseren en onszelf blijven naarmate Wink groeit. Trouw blijven aan onze kernwaardes, jezelf niet te serieus nemen, open staan voor nieuwe avonturen, mooie belevingen bedenken en maken, en ondertussen verbonden blijven met elkaar en alle stakeholders.’

Wat was het grootste succes tot nu toe? Emile van Veggel (Fixer, 48 jaar): ‘Dat dit gelukt is de afgelopen twintig jaar en dat we nu met onze exponentiële groei, de grote stappen naar de A&;DAM Toren en de vestiging van Wink inc in NYC met datzelfde gevoel doorschakelen naar z&;n twee. En de hele wereld nog voor ons open blijkt te liggen.’

Welke tegenslagen heeft het bedrijf geleden? Arne:‘We hebben een aantal keren belangrijke klanten verloren die op dat moment soms meer dan een derde van onze omzet vertegenwoordigden. Heel heftig, maar wat we hebben geleerd is dat het gat wat op zo&;n moment ontstaat, eigenlijk altijd direct met nieuwe avonturen en klanten gevuld wordt. Go with the flow. En mooi is natuurlijk dat sommige klanten als een phoenix uit vuur weer herrijzen. Zo bouwden we afgelopen maand weer twee brand experiences voor een klant die eerder was weggegaan maar nu weer terug is.’

Waar zijn jullie het meest trots op? Emile: Op onze mensen! Een prachtige kleurrijke familie van getalenteerde, eigenwijze, veelzijdige, enthousiaste, flexibele, vrije Winkers. Die gedreven zijn om het onderste uit de kan te halen, om datgene wat we ontwerpen en bouwen zo mooi en goed mogelijk te maken. Die het iedere dag een feest maken bij Wink, en het proces naar onze projecten toe, net zo leuk, of soms nog leuker maken dan de beleving of omgeving zelf.

Omschrijf Wink in vijf kernwoorden. Arne: &;rock-&;n-roll, gastvrij, op-maat, esthetisch, zeitgeist, (en dat alles met &;n knipoog).&;

Wat typeert Wink? Bart: Wij ontwerpen en bouwen ervaringen die mensen in vervoering brengen, die het leven vieren, die de wereld even goed maken. Wij verstaan de kunst en het ambacht om de tijdelijkheid van een event te transformeren naar een aanraakbaar en onvergetelijk ‘nu’. Als architect en uitvoerder heeft WINK kennis en controle over het hele proces, vanaf het eerste idee tot en met de realisatie. WINK creëert sociale momenten die een merk memorabel, deelbaar en volgbaar maken. Hierbij is de gast altijd het uitgangspunt. En wordt het project van begin tot eind uitgevoerd door een duo van een Art Director en een Project Manager die gezamenlijk, op het scherpst van de snede een optimaal en haalbaar resultaat garanderen.&;

Hoe zien jullie de toekomst? Arne: &;Rooskleurig & avontuurlijk! In een steeds virtueler wordende samenleving hebben mensen een groeiende behoefte aan live-events. Met echte, gedeelde sociale ervaringen schrijft iedereen zijn eigen verhaal. Ervaringen zijn nodig om het leven echt te maken. Aan het on- en offline delen van eventervaringen ontleent de huidige generatie haar identiteit. Herinneringen worden waardevoller dan spullen. Wink verbindt merken met mensen op onze eigen onnavolgbare manier. En sinds we wat meer in de etalage staan, en de wereld van ons bestaan leert, is de sky de limit.&;

Wat gaat (internationale) groei Wink brengen? Bart: &;Hopelijk meer van hetzelfde, maar dan mooier, breder, dieper en beter! More and better business! Next level! Onze missie &;the aim of the game is to feel real good&; kent geen grenzen, hoe meer &;verWinkt&; hoe beter de wereld.&;

Als ik jullie twintig jaar geleden had verteld waar het bedrijf nu staat, wat was dan jullie reactie geweest? Bart, Arne en Emile: &;Uiteraard blij verrast en zwaar onder de indruk, maar we wisten altijd allemaal dat we geen exit strategie hadden, maar juist een open einde, daarin zijn de mogelijkheden altijd eindeloos geweest, het enige doel &;ja&; zeggen, en er dan vol voor gaan. Dus het zat er wel een beetje in. Wink Wink ;-)

Ergens spijt van? Bart, Arne en Emile: ‘Nee, echt nergens van!’

(vlnr Bart Bruinsma, Arne Koefoed, Emile van Veggel. Foto: Remy Castle)

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie