Premium

Zwijgende woordvoerders HP maken inktcrisis alleen maar groter

Vier dagen wachten op een antwoord is wat lang

Mooi klassiek lesje communicatie bij de van de HP-printers: zorg dat je je informatiestructuur op orde hebt.

De case: Vorige week klaagden consumenten op sociale media en bij de dat HP-printers geen inkt meer accepteren van andere, goedkopere cartridges. Na een internetupdate van de software werkten ze plotsklaps alleen nog op HP-inkt. Wie andere merken probeert, krijgt de melding &;technische storing&;. Ook in andere landen zou dit spelen.

Parfumprijzen

‘Daarmee lijkt het erop dat HP mensen probeert te dwingen de dure inkt van HP te kopen, zei de boze consument Martijn in het NOS Radio 1 Journaal. 

Ook anderen waren niet te spreken over de parfumprijzen van HP.

 

 

Terwijl zich een behoorlijke crisis voor het merk ontvouwde, viel de afwezigheid van de HP-woordvoerders op. De NOS liet weten dat ze niet wilden reageren op vragen.  

Helpdesk als spreekbuis

Waar dat toe leidde, werd direct duidelijk, want in het verslag van de NOS werd de helpdesk de spreekbuis van het concern. Zo is een HP-medewerker op Radio 1 te horen die stelde dat er iets ‘gruwelijk is misgegaan’ bij een update. ‘Maar het wordt teruggedraaid’. HP moest dit later rechtzetten.

Ook kreeg 123inkt.nl aandacht - een concurrent van HP die vooral merkloze inkt verkoopt. De NOS haalde een brief van het bedrijf aan waarin het zijn klanten uitlegt dat een update van HP zelf de oorzaak van de ellende met de HP-printers is.

Aan het wachten

Waar waren die HP-woordvoerders? Aan het wachten op informatie uit het buitenland, is op te maken uit het antwoord van Herbert Wormgoor, communicatiemanager HP Benelux, aan CommunicatieOnline:

‘Ik heb donderdaf  Jeroen Schutijser van de NOS te woord gestaan. Aangegeven dat ik voor dit onderwerp echt afhankelijk ben van de kennis en reactie van mijn internationale collega’s.’

Wormgoor zegde Schutijser toe de antwoorden direct door te spelen zodra hij ze binnen had. Het was niet eerder dan zaterdag . Het resultaat is wat veel klanten al vreesden. 

 

Hieronder het statement van HP:

&;HP verbetert voortdurend de veiligheid van haar producten voor klanten. Vanaf eind 2015 heeft HP aanpassingen gedaan aan een select aantal printers, te weten de HP OfficeJet, OfficeJet Pro en OfficeJet Pro X printers. Dit om HP’s innovatieve printers te beschermen en de communicatie tussen de cartridge en de printer te beveiligen. Relevante nuance: deze printers werken overigens nog steeds met ‘refilled’ ofwel ‘remanufactured’ cartridges die beschikken over een originele HP security chip. Andere cartridges werken mogelijkerwijs niet. HP heeft deze veiligheidsaanpassingen gedaan om onze innovaties en intellectueel eigendom te beschermen. Relevant: in veel gevallen waren deze veranderingen voorgeinstalleerd in de HP printer en in sommige gevallen geinstalleerd als deel van de printer firmware update.&;

Foto: Ken Wolter

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie