Kuldioxid

  • Media
  • 9 December 2009
  • Anoniem
Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

Dat de klimaattop op dit moment in Kopenhagen druk bezig is, weten we allemaal best. De media ook. En die zijn er dan ook volop mee bezig. Niet alleen in Nederland, maar ook in landen om ons heen. Zo was afgelopen zondag het onvermijdelijke op het Belgische Canvas te zien, openden alle kranten maandagochtend met Kopenhagen, konden we ons overdag vermaken met alle online berichtgeving, de journaals hadden de top ook op de agenda staan en besloten Pauw en Witteman de dag met wat klimaatmensen aan tafel.

Dat was in grove lijnen 24 uur media rondom Kopenhagen, details kunnen beter achterwege worden gelaten (Copenhagen - met of zonder # - is populair op twitter). De top duurt van 7 t/m 18 december, dus we hebben nog wel wat dagen voor de boeg met nieuws, nabeschouwingen, analyses en opinie. Alsof de eerste dag al niet genoeg was.

Mediaversnippering betekent in dit geval niet meer dan dat er op heel veel platforms hetzelfde onderwerp de klok slaat (en die staat op 5 voor 12, zo zeggen activisten die in de Deense hoofdstad weer bijzonder actief zijn). Bij gebeurtenissen met veel impact (zoals dit jaar Apeldoorn) maakt het de ontvanger weinig uit, de mens verandert dan in een nieuwsjunkie en blijft kijken. Voor de 50e keer 9/11 zien is wel wat anders dan de zoveelste die meldt dat de activisten zich erg rustig houden in Kopenhagen.

Kopenhagen is blijkbaar ook een inhaker. De VARA heeft er een speciale voor in het leven geroepen. De campagne claimt Kopenhagen voor te zijn. Andere Tijden brengt donderdag een aflevering over ; het milieuvraagstuk van de jaren ’80. En loopt warm voor Kopenhagen.

Veel aandacht voor de klimaattop is natuurlijk niet slecht. Er moeten harde en belangrijke afspraken worden gemaakt over de uitstoot van CO2. Maar teveel van hetzelfde werkt averechts. De ontvanger van al die informatie is Kopenhagen na één dag al beu, terwijl de climax van de top niet bij de start ligt. Het gaat om het einddoel – de finale die moet resulteren in een overwinning voor het klimaat en niet in de bloedeloze 0-0.

Advertentie