Merkloyaliteit versterken via DM

PostNL heeft samen met de Rijksuniversiteit Groningen en Metrixlab onderzocht hoe je met direct mail klanten loyaler kunt maken aan je merk. Wat blijkt? Om de merkloyaliteit te versterken moet je niet alleen een onderscheidende mailing sturen met een relevant aanbod; er is meer nodig, schrijft Irma Machielse, senior marketeer bij PostNL.

  • Craft
  • 19 November 2012
  • Kari-Anne Fygi
Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

De database Mail Monitor Online bevat onderzoeksresultaten van een paar honderd succesvolle en minder succesvolle mailings over de afgelopen vijf jaar. PostNL deelt haar kennis in 2012 in thema’s. Eerder dit jaar schreef Machielse op MarketingOnline.nl over en .

Machielse: 'Naast een respons genererend medium, is direct mail ook een goed medium om de loyaliteit van huidige klanten aan je merk te versterken. Immers doordat klanten met direct mail persoonlijk worden benaderd, biedt dit veel mogelijkheden om hen een speciaal gevoel te geven en bijzonder te maken. In dit artikel worden hiervoor concrete tips gegeven.

Vergroot attractiviteit voor loyale klanten
- Voeg voor goede klanten iets extra’s toe aan de mailing en beloon hen zo voor hun loyaliteit. Concreet kun je hierbij denken aan een relatiemagazine, cadeaubon of kortingsbon(nen). Vergeet hierbij niet te vermelden dat deze extra’s geboden worden doordat je hen waardeert als goede klant.

- Versterk de loyaliteit van klanten door te werken met een spaarsysteem communiceer hierover regelmatig. Het idee hiervan is dat de klant bij iedere aankoop punten spaart en vervolgens bij voldoende punten een product gratis of met korting krijgt.

- Behandel loyale klanten speciaal door hen uit te nodigen voor een specifiek event of een speciale verkoopavond. Een merk dat dit goed doet is V&D. Regelmatig ontvangen klanten met een VIP-pas een mailing met een uitnodiging voor een speciale VIP-verkoopavond.

- Geef loyale klanten een speciaal gevoel door op feestelijke momenten in te spelen. Bij het genereren van een hoge respons was al te zien dat het werkt om in te spelen op feestelijke momenten zoals Kerst, Sinterklaas en Valentijn. Bij loyale klanten kun je hen een extra speciaal gevoel geven door ook in te spelen op feestelijke momenten van de klant zelf. Hierbij kan gedacht worden aan een verjaardagskaartje of kaartje bij een geboorte.

Maak je aanbod speciaal
Als je een hoge respons wilt genereren met direct mail, is het belangrijk een aanbod te doen dat relevant is voor de klant. Voor het versterken van merkloyaliteit is dit uiteraard ook belangrijk, maar is er daarnaast iets extra’s nodig. Het aanbod moet tevens nieuwe informatie bevatten, geloofwaardig zijn en goed aansluiten op het merk (brandfit).

- Dit kun je allereerst doen door ervoor te zorgen dat goede klanten altijd als eerste geïnformeerd worden over nieuwtjes zoals een nieuw product of nieuwe dienst.

- Maak deze klanten vervolgens extra bijzonder door hen tevens als eerste te laten meeprofiteren van een extra korting voor deze nieuwe dienst of dit nieuwe product.

- Zorg er daarnaast voor dat de voordeeltjes die je biedt daadwerkelijk geloofwaardig zijn.

- Bied heldere transparante actievoorwaarden zonder kleine lettertjes en addertjes onder het gras.

- Een andere tip is om klanten daadwerkelijk trots te maken dat zij onderdeel zijn van ‘de club’, bijvoorbeeld door als bedrijf maatschappelijke initiatieven te nemen.
Een goed voorbeeld hiervan is Didi die wil bijdragen aan eerlijke kansen voor makers van kleding in andere landen. Met haar label ‘D’goism’ (te koop in de winkels) zorgt Didi ervoor dat de mensen die het nodig hebben werk krijgen, een salaris en daarmee zelfstandigheid.

- Zorg er tot slot voor dat je met de mailing daadwerkelijk het merk versterkt. Een organisatie die dat erg goed doet, is Cliniclowns. Met een consequent vrolijke uitstraling in de communicatie creëert zij bij donateurs een bepaalde beleving bij het ‘merk’.'

Advertentie