Britse onderzoekers komen met privacy standaard

De Britse branchevereniging voor marktonderzoek, MRS, heeft een ‘fair data’-standaard ontwikkeld ter bescherming van privacy.

  • Craft
  • 28 January 2013
  • Elsbeth Eilander
Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

Merken en marktonderzoekbureaus die het logo voeren, laten zien op een ethisch verantwoorde manier om te gaan met persoonlijke consumentendata.

Merken en niet-leden die het fair data-logo willen voeren, zullen moeten voldoen aan 10 criteria. MRS-leden mogen automatisch het logo voeren.

Er zijn welgeteld 8 bedrijven die meedoen aan de lancering, waarvan slechts 2 B2C bedrijven: GSK en Lil-lets.

MRS is daarnaast in gesprek met andere brancheverenigingen, zoals de Britse Advertising Association en ISBA.

Merken zullen, om het logo te mogen voeren, zich moeten houden aan de volgende beloftes:

- We zullen er voor zorgen dat alle persoonlijke data worden verzameld met toestemming van de klant.
- We zullen geen persoonlijke data gebruiken voor andere doelen dan waar toestemming voor is gegeven, en de wensen van de klant respecteren wat betreft het gebruik van data.
- We zorgen ervoor dat klanten toegang hebben tot hun persoonlijke data en dat we vertellen hoe we de data gebruiken.
- We zullen persoonlijke data beschermen en vertrouwelijk behandelen.
- We zorgen ervoor dat werknemers begrijpen dat persoonlijke data persoonlijk zijn, en dat ze deze data dus met respect zullen behandelen.
- We zorgen ervoor dat kwetsbare groepen en minderjarigen beschermd worden bij het genereren van data.
- We managen onze data supply chain met dezelfde ethische standaarden als dat we verwachten van andere toeleveranciers.
- We zorgen dat de ethische best practice wat betreft persoonlijke data gelijk loopt met ons procurementproces
- We zorgen dat alle werknemers die toegang hebben tot persoonlijke data, goed getraind zijn.
- We gebruiken geen persoonlijke data als er onzekerheid is over deze criteria.

Bron: Marketing Week

Advertentie