Alleen een marketeer koestert de preroll

De meeste mensen vinden prerolls irritant, dus weg ermee, zou je zeggen. Maar marketeers houden er een volstrekt eigen werkelijkheid op na, constateert Harry Obdeijn

Beeld: Swisscom YouTube preroll ‘Energy Air 2015’ 

Ooit kon ik reclame op internet nog wel begrijpen, min of meer. Je had bijvoorbeeld banners en die waren makkelijk: gewoon een soort IM’etjes met een kleurtje. Ze konden een beetje bewegen – noem ze maar een soort digitale schapwiebelaars. Afgezien van een milde irritatie in de ooghoek waren ze tamelijk onschuldig.

Toen kwam Google en kreeg ik honderd reizen naar Istanbul aangeboden terwijl ik er net een geboekt had. Dat werd al een beetje stomvervelend, maar niets vergeleken met de prerolls. Dat zijn filmpjes die je te zien krijgt als je denkt een heel ander YouTube-filmpje aangeklikt te hebben.

Je ziet zeg maar kunstgebittenlijm in plaats van Bruce Springsteen. Of wasverzachters in plaats van harde porno.

Bijna 80 procent van de kijkers vindt prerolls irritant, las ik. De laagte van dat percentage verraste me, maar wat me pas echt verbaasde waren de ideeën van marketeers hoe ze dat toch wel lastige probleem uit de wereld denken te helpen.

‘Prerolls weerhouden de kijker ervan om te zien wat hij wil zien’, wist er een op een seminar. Een openbaring die gewone stervelingen ertoe zou brengen te denken: dat is waar, dus het is contraproductief wat wij doen, dus wegwezen.

Maar nee, we zijn hier in marketingland en we zouden onderhand moeten weten dat marketeers er een volstrekt eigen werkelijkheid op nahouden. Wegwezen is wel het laatste wat er in hen opkomt. 

Nee, zeggen ze, we moeten de filmpjes ‘personaliseren’. Als je nou zorgt dat jouw filmpje iets met voetbal doet bij een filmpje over voetbal, dan willen ze het wél zien. Gaat het over muziek, doe dan een preroll met des kijkers favoriete popartiest.

En dan nooit vaker dan een paar keer, want herhaling irriteert nog meer. Steeds nieuwe filmpjes dus, en toegesneden op ieders persoonlijke smaak.

Een heel panel van deskundigen zag dit wel als de oplossing. En als ik deze oceaan van gepersonaliseerde filmpjes zou mogen produceren, zou ik ook enthousiast zijn, denk ik – net als de optredende popartiesten en profvoetballers. 

Maar de rest van de wereld weet nu wel zeker dat ze allemaal gek geworden zijn. Toch?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie