Antireclame voor kranten

Opinie | 20 februari 2013, 14:11

Over het foute van Goed Volk is al voldoende geschreven, Next case.

Zelfs Phillipe Remarque voelt best wel aan wat er mis mee is,ondanks de manhaftige verdediging. Het is onschuldig begonnen. Precies zoals ik vermoedde, goed volk roepen ze in Brabant aan de keukendeur. Maar misschien ligt dat dan toch iets te dicht bij Belgisch Brabant.

Genoeg daarover, want krantenland heeft er een nog een nieuwe krantencampagne bij. Next case. Ik had begrepen dat Rob Wijnberg te ver was gegaan met zijn best heel interessante experimenten met Nrc Next.
Te ver afgedreven van het nieuws, exit Rob Wijnberg. Next moest weer wat meer 'krant' worden.

Nou die hoop is door de nieuwe commercial met het Next-effect stevig de bodem in geslagen. Het is een commercial met een knipoog, maar dan wel een hele flauwe knipoog, naar een commercial voor testeronbommen die geen krant lezen.
Drie bloedmooie modellen passeren een macho die met een spray goochelt en werpen zich op een jongen die de Next zit te lezen. Leuk hè geen Axe-effect, maar een Next-effect.

Wel knap van die meiden dat ze weten wat een krant is. Had ik niet gedacht, want ze zijn zo weggelopen uit Hollands Next Topmodel. U weet wel, zo’n programma waarin leeghoofden leeghoofden jureren.
Lifestyle voor een krant, het is een gevaarlijke route voor een product dan het van de inhoud moet hebben. Waar wil je bijhoren? Leeg Volk of Goed Volk?

Over de auteur

Reacties op dit artikel (8)

Comment author avatar
Avatar

Timo

(20 februari 2013, 15:09)
Heeft een goede krant überhaupt reclame nodig?
Avatar

Paul

(20 februari 2013, 15:25)
@Timo
Sterker nog, een krant heeft volgens mij alle vormen van marketingcommunicatie nodig. Dat goede producten zichzelf verkopen is een gedachte uit het begin van de vorige eeuw. ;-)

Ben het eens met Ron Meijer, de campagne van NRC.Next is flauw, zeg niets over de krant en is volgens mij nauwelijks vertaalbaar naar andere vormen van marcom. En daarmee dus zonde van het geld.
Avatar

Timo

(20 februari 2013, 17:24)
Oude gedachten zijn niet per definitie achterhaald. Geloof zeker in marcom. Maar ook bij de kranten is het volgens mij meer een retentie issue. Focus van marcom v/d kranten ligt naar mijn idee nu teveel op sales en dat is vrij nutteloos als er meer lezers weglopen dan er abonnee's binnenkomen met een cadeautje (en veelal niet blijven).
Avatar

Ron Meijer

(20 februari 2013, 20:31)
Gertjan Hafkamp wees me er op dat ik weer eens namen door elkaar had gehaald. Niet Daan, maar Philipe Remarque is natuurlijk de overigens uitstekende hoofdredacteur van de Volkskrant. Overigens maken kranten juist veel reclame, op de meest banale manier,straatcolportage. Ze zijn niet zo goed in merkbouwen. Journalisten zijn nu eenmaal meer gespecialiseerd in wat er mis is, dan in wat er goed is.
Daarom rollen er zo vaak slechte campagnes uit. De enige krant die zichzelf goed wist te definiëren
was NRC Handelsblad. Tot twee keer toe. Eerst met Duif of Havik? NRC onontkoombaar voor wie de nuance
zoekt (van mijn teamgenoot Hans Goedicke) En later nog een keer met 'slijpsteen voor de geest'. Trouw luistert was ook niet gek. Maar daarna zijn de kranten het eigen spoor weer bijster geraakt. Met next als kampioen.
Avatar

Paul Disco

(20 februari 2013, 21:31)
@Timo
Goed punt. Ik zou zeggen, dat is juist een reden voor thematische advertising.

@Ron Meijer
De knoop van PPGH voor de Volkskrant was toch ook een scherpe positionering in die tijd.
Avatar

Timo

(21 februari 2013, 13:21)
@Paul: inderdaad thematisch.

Misschien is het uiteindelijk veel effectiever om alle kinderen vanaf groep 6 minimaal 1 x per maand een gratis krant te geven;-)
Avatar

Niels

(22 februari 2013, 11:40)
Ik vind "De krant van wakker Nederland" anders ook een goed verhaal hoor. Niet dat het m'n favo krant is (integendeel), maar met de positionering is toch niet zoveel mis? Beetje makkelijk om hier alleen een paar copyvondsten voor de intellectuelere kranten te benoemen. Alsof slimmer ook per se beter is. Voor het rechtse publiek is de Telegraaf immers ook een prima krant.

Tot slot nog een vraag aan alle krantenlezers hier: waar halen jullie toch de tijd vandaan om ze door te spitten?? Ik heb zónder krant al niet genoeg aan 24 uur in een dag... (En geloof me, er is niks mis met niet altijd alles maar precies hoeven weten. Uiteindelijk is het 'maar' nieuws. Niks minder, maar ook zeker niks meer.)

Gerelateerde items Campagne Nrc Next Volkskrant