New business en de website

Je zoekt een reclamebureau. Vroeg of laat check je de website. En dan schrik je dus.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Recent zijn er flink wat grote adverteerders weer de boer opgegaan. Op zoek naar een bureau. Bij de bureauselectie wordt naar van alles en nog wat gekeken. Maar het selectieteam zal ongetwijfeld op zeker moment de sites van de geselecteerde bureaus checken.

TBWA is het grootste reclamebureau van Nederland. Klanten zullen ongetwijfeld op veel manieren binnenkomen bij TBWA. Maar niet via de site, vrees ik. Die is onduidelijk, zorgt meer voor verwarring dan voor inzicht in wat TBWA kan. De site van DDB Amsterdam is al iets beter (en een stuk beter dan de site jarenlang was). BSUR, Roorda, Alfred, Publicis, Selmore (die voor mijn gevoel de site sinds de oprichting niet meer heeft veranderd, wat op zich een weloverwogen keuze kan zijn), Leukwerkt; allemaal goede bureaus met sites die ongelooflijk verschillen in kwaliteit.

De reden - die ligt voor de hand - is dat de mensen bij de bureaus vooral met klanten bezig zijn en dus weinig tijd over houden om hun eigen verhaal goed te vertellen. Bij andere bureaus komen ze er niet uit wat hun onderscheidende verhaal is (uitgezonderd Alfred, dat kraakhelder uitlegt waarom het op aarde is). Dus er zijn redenen waarom bureausites vaak matig zijn.

Een goede bureausite moet, volgens mij, twee zaken bieden aan de prospect die zijn shortlist voor de competitie opstelt: laat je beste werk zien (de Eerste Wet van Hegarty) en leg je filosofie uit (waarom zou een klant jouw visie moeten volgen?). Actueel werk en je onderscheidend vermogen dus. Hoe je dat allemaal presenteert, is een eigen keuze. Een klant laten ronddwalen en speuren naar gimmicks, kan prikkelen. Maar een heldere navigatie en goede mobiele versie van de site lijken me nuttiger.

Een goede site is geen garantie voor succes, maar ik ben wel benieuwd wat de Adformatie-lezers een fantastische bureausite vinden en vooral waarom ze die bureausite fantastisch vinden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie